Наради з організації проведення виробничої педагогічної (асистентської) та науково-дослідної практики студентів спеціальності 014 Середня освіта (Історія) ОР «Магістр»

18 вересня 2021 р. за допомогою сервісу організації конференцій Google Meet відбулися дві настановчі наради з організації проведення виробничої педагогічної (асистенської) практики в закладах вищої освіти і закладах загальної середньої освіти та науково-дослідної практики для студентів ІІ курсу спеціальності 014 Середня освіта (Історія) ОР «Магістр» (заочна форма навчання).

Зазначені практики студентів є невіддільною складовою освітньо-професійної програми підготовки фахівців цієї спеціальності. Вони спрямовані на формування загальних і фахових компетентностей здобувачів вищої освіти, закріплення теоретичних знань, отриманих під час навчання, набуття й удосконалення практичних навичок і умінь за спеціальністю 014 Середня освіта (Історія) ОР «Магістр».

У ході першої зустрічі керівник по Факультету з проведення виробничої педагогічної (асистенської) практики в закладах вищої освіти і закладах загальної середньої освіти кандидат історичних наук, доцент кафедри історії України і методики викладання історії Т.В. Галицька-Дідух наголосила, що ця практика для студентів ІІ курсу спеціальності 014 Середня освіта (Історія) ОР «Магістр» (заочна форма навчання) спрямована на конкретну професіоналізацію та збільшує можливості самореалізації майбутніх учителів та викладачів закладів освіти, мобілізує особистісний потенціал та виявляє приховані здібності студента, забезпечує появу ідей у ситуації вирішення педагогічної проблеми, допомагає усвідомленню та почуттю задоволення від власної діяльності.

Тамара Вячеславівна Галицька-Дідух  виокремила основні напрямки роботи викладача/вчителя-практиканта в закладах вищої освіти і закладах загальної середньої освіти, його права та обов’язки. Викладачка зауважила, що програма практики студентів розроблена відповідно до Закону України «Про вищу освіту», до «Положення про організацію та проведення практики у Прикарпатському національному університеті імені Василя Стефаника від 27 листопада 2019 р., «Стратегії розвитку Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника» на 2020–2025 рр.», навчального плану спеціальності й кваліфікаційній характеристиці, освітній програмі, інструкції з охорони праці та навколишнього середовища, Наскрізної програми практики спеціальності 014 Середня освіта (Історія) Факультету історії, політології і міжнародних відносин. Т.В. Галицька-Дідух відзначила, що під час виробничої педагогічної (асистенської) практики в закладах вищої освіти і закладах загальної середньої освіти поглиблюються і закріплюються знання студентів спеціальності 014 Середня освіта (Історія) ОР «Магістр» із педагогіки вищої школи та педагогічної майстерності викладача, сучасних освітніх технологій, методики викладання історичних дисциплін у вищій школі, методики викладання історії і суспільствознавчих предметів у закладах загальної середньої освіти, інших фахових предметів. Під час практики виробляються навички педагогічної праці, удосконалюються сформовані методичні уміння. Тамара Вячеславівна розповіла студентам про особливості практики, компетенції, якими має оперувати нинішній вчитель та викладач-історик.

Викладачка також наголосила, що молодий вчитель-практикант (-ка) передусім має бути у взаємодії з вчительським колективом школи, співпрацювати з батьками та дітьми. Т.В. Галицька-Дідух підкреслила, що студенти мають широкі можливості для своєї педагогічної реалізації, на підмогу їм завжди прийдуть вчителі, викладачі – керівники практики в окремо взятих школах.

Практика розділена на дві частини, триватиме вісім тижнів, з 20 вересня по 12 листопада 2021 р.: перша – виробнича педагогічна асистентська практика в закладах вищої освіти (20 вересня – 15 жовтня 2021 р.); друга – виробнича педагогічної практика в закладах загальної середньої освіти (18 жовтня – 12 листопада 2021 р.). Її базами є Факультет історії, політології і міжнародних відносин та заклади загальної середньої освіти, які забезпечені висококваліфікованими кадрами (викладачі, вчителі вищої категорії, вчителі-методисти) і відповідають вимогам програми практики ОР «Магістр» спеціальності 014 Середня освіта (Історія).

Друга настановча нарада з початком нового 2021–2022 навч. року стосувалася організації проведення завершальної стадії науково-дослідної (без відриву від навчання) практики студентів ІІ курсу спеціальності 014 Середня освіта (Історія) ОР «Магістр» (заочна форма навчання). Її проводив керівник по Факультету кандидат історичних наук, доцент кафедри історії України і методики викладання історії А.З. Королько.

Викладач теж ознайомив здобувачів вищої освіти з низкою документів, які пов’язані з організацією проведення цієї практики, та інструкцією з охорони праці та навколишнього середовища. А.З. Королько наголосив, що науково-дослідна практика, яка триватиме вже третій, останній, семестр, спрямована на розвиток компетентностей, пов’язаних з організацією і виконанням науково-дослідних робіт та є завершальною фазою у написанні студентами кваліфікаційної роботи – дипломної роботи за другим (магістерським) рівнем вищої освіти. Метою науково-дослідної практики є поглиблення навичок самостійної наукової роботи, розширення наукового світогляду студентів. Науково-дослідника практика передбачає здатність до визначення структури та логіки чіткого написання майбутньої наукової (дипломної) роботи, результати якої захищатимуться перед Екзаменаційною комісією у грудні 2021 р.

А.З. Королько пояснив, як правильно оформляти окремі документи матеріалів науково-дослідної практики: календарний графік проходження практики; щоденник практики; план-проспект дипломної роботи; звіт про проходження науково-дослідної практики; бібліографія дипломної роботи; індивідуальне заняття (завдання); відгук і оцінка роботи студента на практиці.

Віримо, що студенти заочної форми навчання під час проходження цих практик закріплять свої теоретичні знання, отримані під час навчання, набуття й удосконалення практичних навичок і умінь за спеціальністю 014 Середня освіта (Історія) ОР «Магістр»; зуміють правильно оформляти письмові результати спостережень та вести звітну документацію.