6 квітня 2021 р. у рамках читання дисципліни вільного вибору студента «Основи шкільного краєзнавства», яку для студентів ІV курсу спеціальності 014 Середня освіта (Історія) ОР «Бакалавр» (денна форма навчання) читає доцент кафедри історії України і методики викладання історії А.З. Королько, був проведений методичний семінар на тему «Методика підготовки учнівських конкурсних науково-дослідницьких робіт». На методичний семінар були запрошені гості – ліцеїстки (учениці) Івано-Франківського фізико-технічного ліцею-інтернату Івано-Франківської обласної ради Яна Мачошак та Софія Кваснюк, які стали цьогорічними переможцями ІІ (обласного) етапу Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів Малої академії наук України, та їхній науковий керівник, вчитель історії цього закладу загальної середньої освіти, кандидат історичних наук Андрій Анатолійович Яворський. Модераторкою цього інтерактивного заходу виступила аспірантка другого року навчання зі спеціальності 032 Історія та археологія Ганна Паска, яка у цьому семестрі проходить асистентську виробничу педагогічну практику (науковий керівник – доц. А.З. Королько).
У першій частині методичного заняття Ганна Паска у формі візуалізованої презентації розкрила теоретико-методичні аспекти процесу наукового дослідження, охарактеризувала види учнівських письмових робіт з історії України й історичного краєзнавства та їх методика оформлення (повідомлення, реферат, стаття, доповідь), зупинилася на складових учнівської конкурсної науково-дослідної роботи Малої академії наук України, зокрема на структурі, етапах написання, вимогах до змісту її складових та підготовку до захисту.
Наступна фаза методичного семінару – представлення у формі візуалізованих презентацій ліцеїстками (ученицями) Івано-Франківського фізико-технічного ліцею-інтернату Івано-Франківської обласної ради Софією Кваснюк та Яною Мачошак своїх учнівських конкурсних робіт. Першою представила результати свого наукового дослідження на тему «Субкультура аніме в Україні: локальний аспект» ліцеїстка І курсу (9 класу) Софія Кваснюк, переможниця ІІ (обласного) етапу Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів Малої академії наук України на секції з соціології відділення філософії та суспільствознавства, другою – на тему «Роль кінематографу в російсько-українській смисловій війні» ліцеїстка ІІ курсу (10 класу) Яна Мачошак, переможниця цього ж етапу конкурсу на секції з історії України відділення історії.
Зауважимо, що цьогорічне проведення ІІ (обласного) етапу Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів Малої академії наук України традиційно проводилося в три етапи (конкурсний захід відбувся 27–28 березня 2021 р.), однак в умовах пандемії мало і новизну – постерний захист.
Учениці виступили з результатами свого дослідження у формі постерного захисту та доповіді на науковій конференції. Після кожного з виступів ліцеїсток студенти ІV курсу спеціальності 014 Середня освіта (Історія) ОР «Бакалавр» та модераторка заходу Ганна Паска задавали цікаві запитання учасницям конкурсу. Учениці підтвердили високий рівень своїх конкурсних науково-дослідницьких робіт, засвідчивши у ході відповідей на запитання та дискусії якісним володінням понятійно-категоріального апарату із обраної теми; використанням низки компетентностей академічного письма; вмінням чітко та ясно викладати свої думки, критично осмислювати використані джерела, дослідницьким характером власних проєктів; презентаційних навичок (культура мовлення, вільне володіння матеріалом, вичерпність, змістовність та наукова коректність відповідей), самостійністю, оригінальністю і доказовістю суджень; тощо.
В останній частині методичного семінару слово взяв науковий керівник цих учнівських науково-дослідницьких робіт вчитель історії Івано-Франківського фізико-технічного ліцею-інтернату Івано-Франківської обласної ради, кандидат історичних наук Андрій Яворський. Педагог наголосив, що організація цієї праці вчителя є надзвичайно складною. Треба передусім дітей навчити азам написання академічного письма Під час підготовки дослідницької роботи слід розуміти, що учнівська наукова праця є першою самостійною спробою наукового осмислення та аналізу обраної теми. Оцінивши всю значущість і складність майбутньої науково-дослідницької роботи, науковий керівник виокремив низку послідовних дій у цій украй непростій роботі: визначення загальної теми науково-дослідницької роботи; визначення мети роботи; формулювання назви; з’ясування актуальності обраної теми; визначення загального порядку і методів виконання роботи; формування структури науково-дослідницької роботи; складання проєкту плану написання роботи; методичні рекомендації керівника; уточнення та узгодження плану роботи. Важливою є робота з джерелами та літературою: визначення основного кола джерел; пошук інформації в різноманітних групах джерел (бібліотека, архів, Інтернет, соціальне опитування й анкетування) з обраної теми; оброблення й аналіз джерел (ведення робочих нотаток, складання картотеки). Не менш важливим є правильне технічне оформлення роботи, ну і, зрозуміло, якісна підготовка школярів до захисту цих конкурсних робіт.
На завершальній стадії проведення методичного семінару доцент кафедри історії України і методики викладання історії Андрій Королько, який уже не перший рік є членом журі ІІ (обласного) етапу Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів Малої академії наук України, наголосив також на правильному виборі теми учнівського наукового дослідження та ефективній і якісній комунікації школяра з науковим керівником на всіх етапах підготовки роботи до конкурсу.
Насамкінець, студенти ІV курсу спеціальності 014 Середня освіта (Історія) ОР «Бакалавр» (денна форма навчання), модераторка заходу Ганна Паска та доцент кафедри історії України і методики викладання історії Андрій Королько побажали конкурсанткам успіхів на ІІІ (Всеукраїнському) етапі Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів Малої академії наук України та стати його призерами.
Таким чином, Мала академія наук України – це своєрідна класифікована скарбниця знань, де учні здобувають ази науково-дослідницьких знань, які в майбутньому пригодяться для написання наукових кваліфікаційних робіт у вищій школі під час навчання в університетах. А для студентів ІV курсу спеціальності 014 Середня освіта (Історія) ОР «Бакалавр» (денна форма навчання) – це важливий крок у розширенні знань про учнівські конкурсні науково-дослідницькі роботи. Він має стати новим поштовхом в упорядкуванні знань майбутніх вчителів історії і суспільствознавчих предметів про організаційні форми і основні напрями шкільної краєзнавчої праці учителя та учнів. Така підготовка не просто бажана, вона необхідна і витікає з нормативних вимог до організації освітньо-виховного процесу, безперервної історичної освіти в Україні.