Методичний семінар з базових основ підготовки учнівських конкурсних науково-дослідницьких робіт МАН України

    14 квітня 2022 р. у рамках читання дисциплін вільного вибору студента «Основи шкільного краєзнавства» та «Організація позакласної гурткової роботи в школі», яку для студентів ІV курсу спеціальності 014 Середня освіта (Історія) ОР «Бакалавр» (денна форма навчання) читає доцент кафедри історії України і методики викладання історії А.З. Королько, був проведений методичний семінар на тему «Методика підготовки учнівських конкурсних науково-дослідницьких робіт». На методичний семінар були запрошені гості – ліцеїстки (учениці) Івано-Франківського фізико-технічного ліцею-інтернату Івано-Франківської обласної ради Софія Гончарук та Кіра Байдюк, які стали цьогорічними переможницями ІІ (обласного) етапу Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів Малої академії наук України відповідно секцій «Історія України» і «Соціологія», та їхній науковий керівник, вчитель історії цього закладу загальної середньої освіти, кандидат історичних наук Андрій Анатолійович Яворський.

    У вступній частині методичного заняття Андрій Королько розкрив теоретико-методичні аспекти процесу наукового дослідження, охарактеризував види учнівських письмових робіт з історії України й історичного краєзнавства та їх методика оформлення (повідомлення, реферат, стаття, доповідь), зупинився на складових учнівської конкурсної науково-дослідної роботи Малої академії наук України, зокрема на структурі, етапах написання, вимогах до змісту її складових та підготовку до захисту.

    Наступна фаза методичного семінару – представлення у формі візуалізованих презентацій ліцеїстками (ученицями) Івано-Франківського фізико-технічного ліцею-інтернату Івано-Франківської обласної ради Софією Гончарук та Кірою Байдюк своїх учнівських конкурсних робіт. Першою представила результати свого наукового дослідження на тему «Соціально-політичний аспект музики в Україні (1991–2021 рр.)» ліцеїстка ІІ курсу (10 класу) Софія Гончарук, переможниця ІІ (обласного) етапу Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів Малої академії наук України на секції з історії України відділення історії, другою – на тему «Вплив блогосфери на соціалізацію старшокласників (на прикладі Івано-Фрнківського фізико-технічного ліцею-інтернату)» ліцеїстка ІІ курсу (10 класу) Кіра Байдюк, переможниця цього ж етапу конкурсу на секції з соціології відділення філософії та суспільствознавства. Відзначимо також, що цьогорічне проведення ІІ (обласного) етапу Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів Малої академії наук України традиційно проводилося в три етапи (конкурсний захід на ІІ (обласному) етапі відбувся 26–27 березня 2022 р.).

    Учениці виступили з результатами свого дослідження у формі постерного захисту та доповіді на науковій конференції. Після кожного з виступів ліцеїсток студенти ІV курсу спеціальності 014 Середня освіта (Історія) ОР «Бакалавр» задавали цікаві запитання учасницям конкурсу. Учениці підтвердили високий рівень своїх конкурсних науково-дослідницьких робіт, засвідчивши у ході відповідей на запитання та дискусії якісним володінням понятійно-категоріального апарату із обраної теми; використанням низки компетентностей академічного письма; вмінням чітко та ясно викладати свої думки, критично осмислювати використані джерела, дослідницьким характером власних проєктів; презентаційних навичок (культура мовлення, вільне володіння матеріалом, вичерпність, змістовність та наукова коректність відповідей), самостійністю, оригінальністю і доказовістю суджень; тощо.

    Під час методичного семінару неодноразово виступав науковий керівник цих учнівських науково-дослідницьких робіт вчитель історії Івано-Франківського фізико-технічного ліцею-інтернату Івано-Франківської обласної ради, кандидат історичних наук Андрій Яворський. Педагог наголосив, що організація цієї праці вчителя є надзвичайно складною. Треба передусім дітей навчити азам написання академічного письма Під час підготовки дослідницької роботи слід розуміти, що учнівська наукова праця є першою самостійною спробою наукового осмислення та аналізу обраної теми. Оцінивши всю значущість і складність майбутньої науково-дослідницької роботи, науковий керівник виокремив низку послідовних дій у цій украй непростій роботі: визначення загальної теми науково-дослідницької роботи; визначення мети роботи; формулювання назви; з’ясування актуальності обраної теми; визначення загального порядку і методів виконання роботи; формування структури науково-дослідницької роботи; складання проєкту плану написання роботи; методичні рекомендації керівника; уточнення та узгодження плану роботи. Важливою є робота з джерелами та літературою: визначення основного кола джерел; пошук інформації в різноманітних групах джерел (бібліотека, архів, Інтернет, соціальне опитування й анкетування) з обраної теми; оброблення й аналіз джерел (ведення робочих нотаток, складання картотеки). Не менш важливим є правильне технічне оформлення роботи, ну і, зрозуміло, якісна підготовка школярів до захисту цих конкурсних робіт.

    На завершальній стадії проведення методичного семінару доцент кафедри історії України і методики викладання історії Андрій Королько, який уже два десятки років є членом журі ІІ (обласного) етапу Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів Малої академії наук України, наголосив також на правильному виборі теми учнівського наукового дослідження та ефективній і якісній комунікації школяра з науковим керівником на всіх етапах підготовки роботи до конкурсу.

    Насамкінець, студенти ІV курсу спеціальності 014 Середня освіта (Історія) ОР «Бакалавр» (денна форма навчання) та доцент кафедри історії України і методики викладання історії Андрій Королько побажали конкурсанткам успіхів на ІІІ (Всеукраїнському) етапі Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів Малої академії наук України та стати його призерами.

    Таким чином, Мала академія наук України – це своєрідна класифікована скарбниця знань, де учні здобувають ази науково-дослідницьких знань, які в майбутньому пригодяться для написання наукових кваліфікаційних робіт у вищій школі під час навчання в університетах. А для студентів ІV курсу спеціальності 014 Середня освіта (Історія) ОР «Бакалавр» (денна форма навчання) – це важливий крок у розширенні знань про учнівські конкурсні науково-дослідницькі роботи. Він має стати новим поштовхом в упорядкуванні знань майбутніх вчителів історії і суспільствознавчих предметів про організаційні форми і основні напрями шкільної краєзнавчої праці учителя та учнів. Така підготовка не просто бажана, вона необхідна і витікає з нормативних вимог до організації освітньо-виховного процесу, безперервної історичної освіти в Україні.