Сьогодні у Прикарпатському національному університеті імені Василя Стефаника відбувся круглий стіл у рамках виїздного засідання Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки і інновацій. Тема заходу – «Сучасний заклад дошкільної освіти: Лідерство. Діджиталізація. Майбутній капітал (на прикладі гірського регіону)». Модератором виступила керівник Центру раннього розвитку дитини та дошкільної освіти Інституту проблем виховання НАПН України, доктор педагогічних наук, доцент Ольга Рейпольська.
З привітанням до учасників круглого столу звернувся онлайн міністр освіти та науки України Оксен Лісовий. Він пообіцяв підтримку з боку виконавчої влади усіх законодавчих ініціатив, спрямованих на розвиток дошкільної освіти.
«Доступ і безпека сьогодні є пріоритетом, над яким ми працюємо. Це розвиток громад, це відновлення країни, це повернення наших людей, які за кордоном. Я вірю, що цифровізація, яка є надзвичайно важливою, сприятиме ефективному управлінню дошкільної освіти. Наше завдання – це розробка інструментів скерованих на покращення якості усіх процесів дошкільної освіти. Дякую за вашу активність, ініціативу, самовідданість у своїй сфері. Ми спільними зусиллями повинні напрацьовувати ефективну модель, яка допоможе у розвитку особистості та дасть можливість батькам повноцінно працювати і брати участь і відбудові країни», – зазначив міністр.
До засідання також онлайн підключився заступник керівника Офісу Президента України Олексій Дніпров, який у свою чергу відзначив важливість та актуальність теми зустрічі.
Привітали гостей ПНУ ректори Прикарпатського національного та Херсонського державного університетів Ігор Цепенда та Олександр Співаковський. Зокрема, ректор Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника зауважив, що однією з стратегічних місій Університету є вплив на розвиток регіону, який відіграє значну роль у формуванні великої інтелектуальної складової.
«Гірські райони потребують особливої освітньої підготовки, піклування і формування цієї основної складової процесу, що дозволить їм у майбутньому ставати досвідченішими. І саме під час дошкілля формується особистість молодої людини. Дана зустріч є дуже важливою і свідчить про те, що проблематика гірського дошкілля входить в поле зору законодавства. Велика вдячність за те, що ця тема є в центрі уваги, адже всі ми розуміємо, що зараз як ніколи, потрібно формувати той фундамент для дитини, який пізніше стане унікальною платформою для максимального особистісного розвитку», – підкреслив Ігор Цепенда.
«Сьогодні інший виклик – це відродження деокупованих територій, повоєнний розвиток України, – закцентував увагу присутніх ректор Херсонського національного університету Олександр Співаковський. – Є велика кількість біженців, внутрішньо переміщених осіб, яким ми маємо запропонувати певні умови, у тому числі й у напрямку освіти на всіх рівнях, щоб вони захотіли повернутися. Освіта, кажу це на прикладі нашого релокованого університету, швидко може змінюватися завдяки цифровізації, вмотивованості всіх учасників освітнього процесу, сучасному контенту, у тому числі з використанням штучного інтелекту. Але потрібне розуміння, що люди – головна цінність, а не процеси».
«Розвиток дошкільної освіти є надзвичайно важливою темою, особливо для нашої області, де 41 % дошкільних закладів освіти знаходиться саме у гірських населених пунктах. Минулого року за кошти державної субвенції ми закупили 13 автобусів для нашої області. Вже цього року нашій області виділено 56 млн грн. Це також суттєва підтримка, адже показує, що попри війну ми дбаємо про освіту і навчання дітей. Вдячна також колективу Прикарпатського національного університету, який сьогодні має місію не тільки освітню, наукову, але й впливає на розвиток регіону», – підкреслила голова Івано-Франківської ОВА Світлана Онищук, дякуючи виконавчій та законодавчій гілкам влади за підтримку регіону.
Також вона нагородила грамотою першого проректора Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника Валентину Якубів за вагомий особистий внесок у розвиток освіти і науки Прикарпаття та з нагоди Дня університету.
«У Верховній Раді вперше за часи незалежності ми говоримо не про дошкільну освіту, а про ранній розвиток дитини. Від початку розвитку та до того моменту, як дитина піде до школи. На даний момент у нас пройшло перше читання стосовно нового фундаментального закону про дошкільну освіту, який готується до другого читання. Тому сподіваємося, що до кінця року ми будемо мати нову законодавчу базу, яка зможе регулювати систему раннього розвитку дітей та буде максимально комфортною», – зазначив під час круглого столу голова Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій Сергій Бабак.
Із однією з ключових доповідей на зустрічі виступила, зокрема, перший проректор Київського університету імені Бориса Грінченка Лілія Гриневич «Досвід запровадження реформи «Нова українська школа».
«Дуже важливо розвивати дитину від її народження та надати їй найякіснішу освіту, – наголосила Лілія Гриневич. – Зараз є розробка нового закону про дошкільну освіту, який фактично можна назвати законом нового покоління, яким буде пишатися вся країна і завдяки якому наші діти будуть розвиватися в єдиному середовищі, де проявиться багато талантів. Дошкілля стане сучасним і саме для цього було зроблено багато кроків, які закладені у законопроєкті».
Голова підкомітету з питань раннього розвитку та дошкільної освіти Комітету з питань освіти, науки та інновацій Верховної ради України та автор згаданого законопроекту Володимир Воронов у своєму виступі заявив, що «інвестиція в ранній розвиток, це найкраща з можливих у державі».
Також з доповідями під час круглого столу виступили начальник відділу загальної середньої та дошкільної освіти департаменту освіти і науки Івано-Франківської обласної державної адміністрації Лілія Сачовська («Розвиток дошкільної освіти в гірських населених пунктах області»); завідувач творчої навчально-наукової лабораторії «Гірська школа Українських Карпат» Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника Інна Червінська («Розвиток обдарованої дитини в умовах закладу дошкільної освіти гірського регіону: реалії та виклики»); керівник Центру раннього розвитку дитини та дошкільної освіти Інституту проблем виховання НАПН України Ольга Рейпольська («Стратегія сучасного закладу дошкільної освіти: дорожня карта реформування»); директор Товариства з обмеженою відповідальністю «Мистер Лідер Глобал» Наталія Піканова («Інноваційна онлайн платформа з щоденним плануванням «Mr.Leader days» (2 – 6 років)); народний депутат України Олена Лис («Інноваційна система «Освіта та піклування» (Education & Care). Mr. Leader: зворотній зв’язок – обмін враженнями); ректор Національного університету «Полтавська політехніка імені Юрія Кондратюка» Володимир Онищенко («Досвід впровадження інноваційної системи «Освіти та піклування» (Education & Care). Mr. Leader»); доцент кафедри менеджменту та освітніх інновацій Івано-Франківського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти Ірина Бондар (Впровадження освітньої системи «Освіта і піклування» (Education & Care). Mr. Leader в закладі дошкільної освіти № 4 «Калинова сопілка» Івано-Франківської міської ради); керівник державного підприємства державний науково-дослідний та проєктно-вишукувальний інститут «НДІПРОЕКТРЕКОНСТРУКЦІЯ» Вадим Ващенко («Сучасний заклад дошкільної освіти: інноваційні архітектурні рішення»).
Широкою темою для обговорення учасників круглого столу стала також діджиталізація, яка набула більшої актуальності в останні роки та надає більше можливостей суспільству і має безліч переваг. Основна мета освіти – дати дітям знання та уявлення про світ, а також навчити їх вправно застосовувати ці знання у різноманітних ситуаціях. Грамотна інтеграція сучасних технологій у систему освіти завжди була дієвим методом для підвищення результатів навчання. Сьогодні одним із напрочуд ефективних інструментів для шкіл є інтерактивне обладнання.