24 жовтня 2024 р. у рамках читання дисципліни «Організація позакласної гурткової роботи» для студентів груп СОІ–21 і СОІ–22 ІІ курсу спеціальності 014 Середня освіта (Історія) ОР «Бакалавр» (денна форма навчання), які веде доцент кафедри історії України і методики викладання історії А.З. Королько, провела дві цікаві лекції на тему «Квести у позакласній історико-краєзнавчій роботі: зміст, процедура проведення, привабливість» запрошений гість – начальник відділу культури, туризму та молоді Спаської територіальної громади Калуського району Івано-Франківської обл. та керівник гуртка «Бойківщинознавство» Івано-Франківського обласного державного центру туризму і краєзнавства учнівської молоді, що діє на базі Спаського ліцею, Оксана Володимирівна Дзудзило.
Оксана Дзудзило, навчаючись на нашому факультеті, у 2022 р. здобула диплом магістра за спеціальністю 014 Середня освіта (Історія). Активно веде громадську роботу, є членкинею Івано-Франківського осередку кіно Національної спілки кінематографістів України, входить до складу Молодіжної Ради Спаської територіальної громади, досліджує історію рідного краю та сприяє пізнанню маленької батьківщини гуртківцями. Оксана Дзудзило є автором невеличких публікацій пов’язаних із туристично-краєзнавчою роботою.
Під час читання лекцій наша випускниця поділилася досвідом своєї роботи як керівник гуртка «Бойківщинознавство», а раніше – «Історичне краєзнавство» ІФОДЦТКУМ. Оксана Дзудзило оформила правила гуртка, яких гуртківці дотримаються досі («Люби рідний край», «Поважай вчителя та своїх друзів», «Відклади телефон, слухай уважно», «Бережи природу» та ін.). Гуртківці під її керівництвом беруть участь у різних конкурсах та конференціях. Вихованці гуртка є власниками ютуб-каналу під назвою «Моя маленька батьківщина» [URL: https://www.youtube.com/@user-rp2dn1fu6d/about], на якому викладають свої подорожі та цікаві заняття. Канал було створено з метою популяризації вивчення історії рідного краю та показу важливості гурткової роботи. Керівниця гуртка робить доступними для дітей музеї в умовах карантину та повномасштабної російсько-української війни: ютуб-канал поповнили невеликі за обсягом ролики «Екскурсія музеєм історії етнографії с. Липовиця», що складаються із шести частин, «Подорож Рожнятівщиною – незабутня мить з чудовими людьми», «Подорож до Українського Афону (с. Манява)!», «Чудові пригоди у Давньому Галичі!», «Похід до водоспаду у с. Ілемня!» та ін. Оксана Дзудзило є автором низки краєзнавчих квестів «Код краєзнавства» (https://www.youtube.com/watch?v=cc0tbgkb14Q), «За історико-краєзнавчими реліквіями до лісової мавки» (https://www.youtube.com/watch?v=MCrVCB86bis) та «Джерела з історії рідного краю» (https://www.youtube.com/watch?v=C3PrpuqoB4Y), «Квест для керівника гуртка – «Секрет» від вихованців» (https://www.youtube.com/watch?v=TbWKQBs04MM), переглянути які можна на ютуб-каналі гуртка. Оригінальним також видається проведений Оксаною Дзудзило 14 травня 2022 р. (у річницю дня народження патрона Університету Василя Стефаника) з вихованцями гуртка «Історичне краєзнавство» захід «Сад Перемоги. Твій внесок у Перемогу України» (https://www.youtube.com/watch?v=hzfQz4fTnOo). Навчання дітей на гуртку «Бойківщинознавство» («Історичне краєзнавство») проходить із цікавістю, оскільки на заняттях не тільки сприймається інформація, але й кожен проявляє себе творчо («Капсула часу», «Сад Перемоги», створення книжки про експонати Кімнати народознавства с. Спас та ін.). Гурткова робота звичайно не обходиться без подорожей.
Проте на лекціях «Квести у позакласній історико-краєзнавчій роботі: зміст, процедура проведення, привабливість» зі студентами груп СОІ–21 і СОІ–22 Оксана Дзудзило сфокусувала увагу на історико-краєзнавчій лінійний квест «Код краєзнавства», апробований з вихованцями гуртка «Історичне краєзнавство» восени 2022 р.
За словами Оксани Дзудзило, квест «Код краєзнавства» було організовано в момент активності групи хакерів «Анонімусів», діяльністю яких вихованці гуртка були дуже зацікавлені. Мета квесту – віднайти керівника гуртка. Основні завдання: зібрати всі елементи карти, допомогти Анонімусу відновити роботу його сайту, який було пошкоджено, зрозуміти у чому ж полягає «код» краєзнавства.
З появою ідеї квесту, одразу ж виникли і завдання. Для підготовки завдань довелося зробити ряд відео від імені Анонімуса, які допомагали дітям виконувати завдання, розробити сайт на платформі Google sites, створити ребуси та карту, придумати загадки. Питання стосувалися історії населеного пункту, загалом по вивченому матеріалу впродовж навчального року.
Другий етап – етап реалізації квесту, передбачав підготовку Оксаною Дзудзило локацій та проходження квесту вихованцями гуртка. До моменту проходження квесту, Анонімус спілкувався з учасниками гри у групі гуртка «Історичне краєзнавство», частково підготовлював їх, даючи різні загадки, анаграми (переставлення літер у слові) та задачі. На початку квесту діти зустрілися у бібліотеці, де стояв ноутбук з написом «Відкрий мене, коли всі учасник будуть присутні», відкривши його їм пропонувалося перегляд відео із зверненням Анонімуса. У цьому відео головний персонаж повідомляв правила гри та підказку до першої дії, що передбачала роздуми над першим елементом карти для подальшого проходження. Діти рухалися до наступного місця призначення, після чого робили фото з усіма учасниками гуртка та надсилали Анонімусу для отримання подальших кроків. Такі селфі фото доводилося робити на кожній квестовій точці. Кожна локація позначалася оранжевим прапорцем.
В кінці квесту, після проходження усіх локацій та вирішення завдань, учні заходили на сайт (у ході квесту вони знайшли частини посилання на нього, складаючи елементи карти), де буде записане останнє відео від Анонімуса, і знайшли керівника гуртка.
Останній етап квесту – підсумковий, рефлексії. Вихованці наповнилися емоціями, вони ділилися ними з рідними, друзями та іншими дітьми з школи. Керівниця гуртка нагородила дітей за особисті досягнення.
Оксана Дзудзило відзначила, що цей квест сприяє розвитку активного, креативного, творчого навчання у гуртку. Така форма заняття дозволяє вихованцям вирішувати, з’ясувати, винаходити, вміти застосовувати знання на практиці в нестандартних ситуаціях, робити знання реальними.
Ці пізнавальні лекційні заняття Оксани Володимирівни необхідні для здобувачів вищої освіти, майбутніх вчителів історії, оскільки її педагогічна майстерність, екстрапольована для якісного проведення позакласної гурткової роботи та занять зі шкільного краєзнавства, дозволить: підняти рівень знання, уміння і практичні навички наших студентів, отримати здобуті фахові знання про рідний край, про джерела цих знань, способи їх використання, форми організації краєзнавчої діяльності учнів, застосувати краєзнавчу інформацію в гуртковій шкільній і в позашкільній діяльності; засвоїти і поглибити теоретичні та практичні знання, уміння і навички студентів з організації історико-краєзнавчої, пошукової, музейної, пам’яткоохоронної роботи в школі; поглибити здатність якісного проведення занять з вивчення рідного краю, використовуючи сучасні технології навчання; формувати загальні, спеціальні, професійні компетентності, достатні для ефективного розв’язування стандартних і нестандартних комплексних задач у професійній педагогічній діяльності в закладах загальної середньої освіти, закладах позашкільної освіти, закладах професійної передвищої освіти, закладах вищої освіти і закладах післядипломної освіти, що характеризується комплексністю та невизначеністю умов. Така підготовка не просто бажана, вона необхідна і витікає з нормативних вимог до організації освітньо-виховного процесу, безперервної історичної освіти в Україні.