Пізнавальне гурткове заняття про лінгвоцид в українській національній історії

    19 лютого 2025 р. у рамках проведення виробничої історико-краєзнавчої практики на базі Центру освітніх інновацій Івано-Франківської міської ради студенти групи СОІ–21 спеціальності 014 Середня освіта (Історія) ОР «Бакалавр» Ольга Голуб та Діана Непеляк провели змістовне заняття для вихованців гуртка «Українська мова. Дослідницько-експериментальний курс ЗНО» (керівник гуртка – Перцович Галина Ігорівна) на тему: «Лінгвоцид: Історія знищення української мови».

    Заняття присвячене складній та надзвичайно важливій темі – лінгвоциду, тобто систематичному знищенню української мови в різні історичні періоди. Учасники заняття мали змогу поглибити свої знання про етапи нищення рідної мови, її витіснення з освітнього, культурного та офіційного просторів, а також про наслідки мовної політики держав, що намагалися зруйнувати українську ідентичність.

    Студенки-практиканки розпочали заняття за допомогою мультимедійної презентації, у якій було висвітлено ключові історичні етапи лінгвоциду. Учасники дізналися про Валуєвський циркуляр 1863 р., Емський указ 1876 р., політику радянських репресій проти української інтелігенції та мовні обмеження в незалежній Україні. Візуалізовані матеріали сприяли глибшому розумінню механізмів та масштабів лінгвоциду, а також його впливу на сучасний стан української мови.

    Після цього відбулося активне обговорення зазначених подій. Вихованці гуртка аналізували наслідки мовної політики в контексті культурної та національної самоідентифікації. Дискусія торкнулася питань мовного відродження, ролі освіти у зміцненні мовного середовища та значення кожного громадянина в процесі збереження і розвитку української мови.

    Наступний етап заняття передбачав проведення опитування, що дозволило оцінити рівень знань аудиторії щодо історії мовних утисків та їхніх наслідків. Опитування не лише активізувало вихованців гуртка, а й стало поштовхом для подальших роздумів над сучасним становищем української мови.

    Фінальною частиною заходу стала інтерактивна вікторина на знання української мови та літератури. Завдяки їй учасники змогли перевірити власний рівень мовної компетентності, пригадати визначні постаті української літератури та розширити свої знання про багатство української мови.

    Заняття стало важливим кроком у поглибленні розуміння мовної політики та її історичних викликів. Проведена робота сприяла формуванню мовної свідомості та підкреслила необхідність збереження й розвитку української мови як основи національної ідентичності.