20 лютого 2025 р. за ініціативи завідувача кафедри історії України і методики викладання історії Ігоря Райківського, гаранта освітньої програми спеціальності 014 Середня освіта (Історія) ОР «Магістр», відбулася зустріч студентів другого, третього і четвертого курсів спеціальності 014 Середня освіта (Історія) ОР «Бакалавр» (в рамках трьох виробничих педагогічних практик в закладах загальної середньої освіти та закладах позашкільної освіти) та першого курсу спеціальності 014 Середня освіта (Історія та громадянська освіта) «Магістр» зі студенткою групи СОІ–1м, педагога приватної початкової школи «Push School Warszaw» (Республіка Польща) Ярославою Литвин, яка у формі візуалізованої презентації представила пізнавальну лекцію «Сучасна система освіти в Польщі та можливості працевлаштування українських вчителів: виклики та перспективи».
Ярослава Литвин розповідала про сучасну систему освіти в Республіці Польща, ринок праці для вчителів у цій країні, можливості працевлаштування українських вчителів та перспективи їх розвитку. На початку зустрічі педагог представила свій заклад освіти, в якому вона працює. Приватна польсько-українська школа «Niepubliczna szkoła podstawowa PUSH school» поєднує два компоненти навчання: український та польський.
Характеризуючи сучасну систему освіти в Польщі, Ярослава Литвин виокремила такі його складники: дошкільна освіта (edukacja przedszkolna; вікова група 3–6 років, не є обов’язковою), початкова школа (szkoła podstawowa; вікова група 7–15 років, тривалість навчання: 8 років (І–VІІІ класи), після завершення навчання – обов’язковий іспит з польської мови, математики та іноземної мови), середня освіта (szkoła ponadpodstawowa; вікова група 15–19 років). Педагог підкреслила, що є такі види шкіл середньої освіти: ліцей (4 роки навчання, здвіснює підготовка до вступу до ЗВО), технікум (5 років навчання, поєднання загальної освіти та професійної освіти), «бранжова» школа І ступеня (3 роки навчання, професійна освіта), «бранжова» школа ІІ ступеня (2 роки навчання, для випускників І ступеня, можливість отримати середню освіту). Після ліцею та технікуму учні складають іспит зрілості, необхідний для вступу до університетів. Вища освіта поділяється на: бакалаврат (3–4 роки навчання), магістратуру (1,5–2 роки), докторантура (3–4 роки). Передбачено функціонування додаткової освіти через курси підвищення кваліфікації та післядипломну освіту.
Ярослава Литвин відзначила, що у Польщі працює низка приватних та українських шкіл, передусім у містах Варшаві, Кракові, Вроцлаві, Гданську, Гурово-Ілавецьку, Перемишлі. Педагог зупинилися на характеристиці викладання предметів історичного профілю, які викладаються у польських школах, та здійснила порівняльну характеристику структури навчальної програми читання історичних дисциплін в Україні і Польщі.
Осібно педагог звернула увагу на ринок праці для вчителів у Польщі. Ярослава Литвин наголосила, що затребуваними спеціальностями у цій країні (нестача педагогів) є: математика, фізика, хімія, іноземні мови (особливо англійська, німецька), спеціальна педагогіка (робота з дітьми з особливими освітніми потребами). Через зростання кількості українських дітей у польських школах є потреба у двомовних школах.
Достатньо багато уваги Ярослава Литвин приділила характеристиці можливостей працевлаштування українських вчителів в Республіці Польща та перспектив їх розвитку. Передусім, педагог виокремила основні вимоги до кандидата: наявність диплома про педагогічну освіту (бакалавр, магістр), нострифікація диплома (підтвердження іноземного диплома в Польщі; дипломи, отримані в країнах ЄС, не потребують нострифікації); знання польської мови (мінімум рівень В2). Педагог охарактеризувала рівень зарплати та умови праці українських вчителів у Польщі. Своєрідною цікавинкою стала виголошена корисна інформація про наявні вакансії і посади та програми підтримки українських освітян в цій країні.
Певним підсумком пізнавальної лекції стало виокремлення Ярославою Литвин викликів для українських вчителів в Польщі (і відповідне їх вирішення): складнощі з визнанням дипломів, їх нострифікації (тривалість процесу, додаткові вимоги, фінансові витрати); мовний бар’єр (визнання необхідного рівня мови, комунікація з учнями та батьками); культурна адаптація та інтеграція в колектив (різниця в освітніх системах Польщі та України, соціальна ізоляція, очікування та реальність). Ярослава Литвин поділилася рекомендаціями для студентів, майбутніх педагогів, які планують працювати в Польщі: належна підготовка до працевлаштування (вивчення польської мови, нострифікація диплома, пошук програм підтримки); уміння здійснювати прогноз розвитку ринку праці в освітній галузі.
На завершення пізнавальної лекції Ярослава Литвин відповіла на низку цікавих і змістовних запитань студентів та викладачів кафедри історії України і методики викладання історії про ринок праці для вчителів у Польщі, можливості працевлаштування українських вчителів та перспективи їх розвитку, а також можливостей і викликів, які несе цифрова епоха для системи освіти.