20 березня 2025 р. студенти груп СОІ–41 і СОІ–42 спеціальності 014 Середня освіта (Історія) ОР «Бакалавр» Наталія Шепітак, Юлія Івасюта, Яна Калинчук та СОІ–1м спеціальності 014 Середня освіта (Історія) ОР «Магістр» Лілія Басіста взяли участь у Міжнародній науково-практичній конференції «Актуальні проблеми теорії і методики навчання історії, географії та громадянознавства». Організатор наукового форуму – Запорізький національний університет.
Наталія Шепітак і Лілія Басіста виступили на секційному засіданні за напрямом «Методика навчання громадянознавства».
У своєму виступі Наталія Шепітак представила тему «Формування громадянської компетентності в учнів 10–11-х класів на прикладі історичного зв’язку українського та кримськотатарського народів упродовж XX – початку XXI ст.» (науковий керівник – кандидат історичних наук, доцент Королько А.З.). Вона наголосила на важливості висвітлення кримської проблематики в шкільних курсах історії, звернула увагу на певну неповноту підручників у висвітленні окремих аспектів історичних взаємин українців та кримських татар.
Студентка також поділилася методичними прийомами, які можуть допомогти вчителям зробити уроки більш цікавими та ефективними. Зокрема, вона запропонувала використовувати метод «фішбоун» для аналізу історичних подій, а також створення коміксів для глибшого розуміння теми. Як приклад, вона навела історико-фантастичний графічний роман «Воля» (2017 р.). Крім того, для кращого розуміння боротьби кримськотатарського народу за свої права, Наталія Шепітак запропонувала аналіз тексту кримськотатарського гімну «Я поклявся» («Ant Etkenmen»), автором якого є Номан Челебіджихан – видатний лідер кримських татар. Його ім’я навіки вписане в історію боротьби за демократію та незалежність Кримської Народної (Демократичної) Республіки.
Виступ Наталії Шепітак був емоційним і щирим. Вона поділилася власними переживаннями:
«У моєму серці – рана, і вона щодня болить сильніше. Для мене Крим і кримські татари – це невід’ємна частина мене самої. Я щиро сподіваюся, що колись зможу побачити ці прекрасні краєвиди власними очима, краще зрозуміти цей народ, доторкнутися до його історії. Це моє прагнення стало ще сильнішим, і я хочу, щоб мої учні також усвідомлювали цю важливість. У рамках виробничої педагогічної практики на уроках громадянської освіти неодноразово з учнями звертали увагу на питання Криму в контексті інформаційної війни, пропаганди та фейків. Ми говоримо про свободу слова, демократичне суспільство, про те, як важливо знати правду і бути свідомими громадянами».
Лілія Басіста виступила з доповіддю на тему «Формування громадянської компетентності в учнів шляхом вивчення діяльності українських дисидентів на еміграції» (науковий керівник – кандидат історичних наук, доцент Паска Б.В.).
У своєму виступі вона наголосила на важливості збереження пам’яті про представників дисидентського руху, зокрема видатної постаті Петра Григоренка. Лілія Басіста детально розкрила методичний аспект вивчення цієї теми, запропонувавши урок-аналіз «Українські дисиденти на еміграції: боротьба за свободу слова».
Однією з інтерактивних форм роботи, яку вона запропонувала, є творче завдання «Лист від українського дисидента», що сприяє розвитку креативності в учнів. Виступ викликав жваве обговорення серед учасників.
Лілія Басіста підкреслила: «Я дуже рада можливості поділитися своїми методичними напрацюваннями, адже кожна тема потребує в сучасній школі цікавого підходу та креативного осмислення на уроках історії».
Слід також виокремити виступи студенток групи СОІ–41 Юлії Івасюти та СОІ–42 Яни Калинчук у підсекції «Методика навчання історії» з доповідями «Архівно-кримінальні справи як джерело для уроків історії України в старших класах» (науковий керівник – кандидат історичних наук, доцент Єгрешій О.І.) та Яна Калинчук «Висвітлення постаті Марійки Підгірянки на уроках історії України в ЗЗСО” (науковий керівник – доктор історичних наук, професор Райківський І.Я.). На секційному засіданні цієї ж конференції виступив аспірант кафедри історії України і методики викладання історії, випускник бакалаврату і магістратури спеціальності «Середня освіта (Історія)», Андрій Бойда на тему «Чат-GPT, Remini та TikTok: переваги і недоліки для вивчення історії в школі» (науковий керівник – кандидат історичних наук, доцент Королько А.З.).