Сьогодні в Прикарпатському національному університеті імені Василя Стефаника відбулася презентація комп’ютерної гри-вікторини «Шляхами української літератури» – інтелектуальної розробки науковців університету.
Комп’ютерна вікторина призначена для учнів, учителів, студентів, викладачів, а також усіх, хто бажає перевірити і вдосконалити свої знання з біографії та творчості українських письменників ХХ ст. Такі ігри допомагають оцінювати знання та доторкнутися до творчості видатних українців.
«Головна мета таких проєктів – привернути увагу наших дітей, школярів до книг. Комп’ютерні ігри повертають до української літератури, але в іншій формі. Ми повинні змінювати підходи, адже важливо розуміти, як сучасна молодь сприймає світ. Комп’ютерні ігри – це дійсно чудовий винахід для української школи. Наш досвід попередніх ігор засвідчує величезну зацікавленість школярів цим методом отримання знань. Комп’ютерна гра дозволяє вчителю оцінювати учнів не через контрольну роботу, а в інтерактивній формі. Ця гра також передбачає змагання між класами, що створює здорову конкуренцію та допомагає закріпити вивчений матеріал. Далі школи грають між собою, а згодом – вся Україна. Цей напрям, який ми зараз пропагуємо, зосереджений на випускних класах, зокрема 11-х. Сьогодні будуть представлені твори, що входять до програми для 11-класників, зокрема твори Олександра Довженка, Івана Багряного та інших класиків. Це важливо не лише для перевірки знань, а й для того, щоб учні зрозуміли велич українських письменників. Переконаний, що для вчителів української літератури це буде великою допомогою, і вони самі із задоволенням використовуватимуть ці ігри у своїй роботі. І, звичайно, найголовніше – це глибше сприйняття учнями матеріалу української літератури», – зазначив у вітальному слові в.о. ректора Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника Ігор Цепенда.
Головний персонаж гри Карпатська рись, талісман Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника, ставить кожному учаснику 20 запитань. Гра відбувається у супроводі музики.
Гра-вікторина має 5 категорій:
1) категорія «біографія та історико-літературні факти»: завдання – дати відповіді на питання, пов’язані з життєвим шляхом письменників;
2) категорія «світлини»: завдання – визначити осіб або місця, зображені на світлинах;
3) категорія «творчість»: завдання – вказати твір або героя з творів письменників;
4) категорія «мова творів»: ці питання дозволяють актуалізувати знання здобувачів освіти з української мови безпосередньо перед складанням НМТ, вони сформовані на основі високоякісних текстів українських письменників та охоплюють усі теми, передбачені шкільною програмою з української мови (частини мови, структура речення, розділові знаки);
5) категорія «художні засоби»: завдання – вказати певний художній засіб у поданій цитаті з твору (епітет, анафору, гіперболу, синекдоху, метафору, порівняння).
«Гра «Шляхами української літератури» – це вже четверта розробка нашого університету. Над її створенням працювали художники, філологи та програмісти нашого закладу. У роботі над проєктом взяли участь представники чотирьох структурних підрозділів – Коломийського навчально-наукового інституту, факультету філології, факультету математики та інформатики, а також навчально-наукового інституту мистецтв. Гра за своєю структурою нагадує настільну гру, оскільки її візуальною основою є карта – центральний елемент нашої комп’ютерної вікторини. Вона відтворює атмосферу та ключові події літературного життя ХХ століття. Вона створена за мотивами творів та відповідно до програми з української літератури для другого семестру 11 класу», – розповіла директорка Навчально-наукового центру професійної кар’єри та освіти впродовж життя Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника, кандидат філологічних наук, доцент кафедри філології Коломийського навчально-наукового інституту Галина Волощук.
Комп’ютерна гра-вікторина «Шляхами української літератури» об’єднує дві великі теми з української літератури і чотирьох письменників, твори яких вивчають на початку другого семестру 11 класу:
1) література письменників-емігрантів: а) «празька школа» української поезії та її представники, Євген Маланюк «Уривок з поеми», «Напис на книзі віршів…»; б) Іван Багряний «Тигролови»;
2) проза воєнного лихоліття, участь українських письменників у Другій світовій війні, активізація патріотичної тематики та героїчного пафосу в літературі цього періоду: а) Олександр Довженко «Щоденник», «Зачарована Десна»; б) Олесь Гончар «Модри Камень».
Твори, які використано для створення питань, відповідають програмі з української літератури для ЗЗСО 11 класу рівня стандарт.
Під час гри гравці рухаються умовною дорогою від однієї до іншої будівлі, місця чи книги на мапі, яка символізує атмосферу літератури ХХ і ХХІ ст. і переносить гравців у світ конкретної місцевості. Тому для візуалізації цього історичного періоду в українській літературі обрано місця, пов’язані із авторами та творами:
1) фотографія панорами м. Праги над річкою Влтава, що асоціюється з когортою письменників яких називають «празька школа».
2) замок курортного містечка Подєбради, де знаходилась Українська господарська академія, а в самому місті проживало багато майстрів художнього пера;
3) обкладинка журналу політики, літератури та мистецтва «На Переломі» за редакцією Олександра Олеся, що відіграв значну роль у літературному житті української політичної еміграції відповідного періоду;
4) світлина 1947 р. із зображенням табору Ді-Пі (для переміщених осіб), розташованого на території Німеччини (Баварія) підкреслює те, що понад 200 000 тисяч українців після Другої світової війни перебували в таких закладах;
5) панорама німецького містечка Ульм на р. Дунаї, де поселився талановитий прозаїк і публіцист Іван Багряний, який своїм нарисом «Чому я не хочу вертатись до СССР?» описав трагедію українських біженців;
6) старовинна світлина із зображенням найбільшого дерев’яного храму на території України – Троїцького собору (1775 по 1778 рр., у м. Новомосковську Дніпропетровщина), який став праобразом козацького собору у творі Олеся Гончара «Собор»;
7) обкладинка роману Олеся Гончара «Собор» видавництва «Дніпро» (1989), одного із найвідоміших та найвизначніших його творів;
8) пейзажна світлина річки Десна, що асоціюється з автобіографічною повістю «Зачарована Десна», спогадами українського письменника і режисера Олександра Довженка;
9) важливою та концептуальною для гри є світлина панорами сучасного м. Києва із зображенням куполів Києво-Печерської лаври та нової забудови лівого берега як символ минулого і сучасного в українській історії.
Для оформлення мапи використано сучасні світлини м. Києва та м. Праги завідувача кафедри дизайну і теорії мистецтва Навчально-наукового інституту мистецтв Олега Чуйка.
Авторський колектив комп’ютерної гри-вікторини «Шляхами української літератури»:
1) ідея та методологія: Галина Волощук – директорка Навчально-наукового центру професійної кар’єри та освіти впродовж життя Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника, кандидат філологічних наук, доцент кафедри філології Коломийського навчально-наукового інституту; Ольга Русакова – кандидат філологічних наук, доцент кафедри філології Коломийського навчально-наукового інституту; Олександр Солецький – доктор філологічних наук, доцент кафедри української літератури Факультету філології;
2) програмування та музичне оформлення: Віктор Ровінський – кандидат технічних наук, доцент кафедри комп’ютерних наук та інформаційних систем Факультету математики та інформатики;
3) художнє оформлення ігрової мапи, інтро та персонажі: Олег Чуйко – доктор мистецтвознавства, професор, завідувач кафедри дизайну і теорії мистецтва Навчально-наукового інституту мистецтв; Роман Петрів – асистент кафедри дизайну і теорії мистецтва Навчально-наукового інституту мистецтв, аспірант;
4) створення питань: доценти кафедри філології Коломийського навчально-наукового інституту Ольга Русакова, Євгеній Лепьохін; декан Факультету філології Роман Голод; доценти кафедри української літератури Олександр Солецький, Наталія Курінна, Любов Процюк, Ірина Стецьків, аспірантка спеціальності 035 Філологія Галина Васильків.
Вже на початку лютого відбудеться онлайн-турнір для учнів 11 класів за грою-вікториною «Шляхами української літератури».
Запрошуємо вчителів та учнів до участі у презентації та онлайн-турнірі. Після проведення турніру комп’ютерну гру-вікторину буде запропоновано вчителям ЗЗСО для використання на уроках української мови та літератури як навчального додатка з метою перевірки і закріплення знань учнів за певними темами.