Досвід педагогічної (асистентської) практики для студентів-магістрів денної форми навчання

    У студентів ІІ курсу спеціальності 014 Середня освіта (Історія) ОР «Магістр» (денна форма навчання) завершується виробнича педагогічна (асистентська) практика в закладах вищої освіти (11 жовтня – 5 листопада 2021 р.). Ця практика є обов’язковим компонентом підготовки здобувачів ОР «Магістр» і спрямована на набуття ними фахових компетентностей, формування практичних вмінь та навичок, що необхідні для майбутньої професійної викладацької діяльності в закладах вищої освіти. Проходження практики дає змогу сформувати розуміння завдань та функцій викладача вищої школи, апробувати вивчені педагогічні методики, а також розвинути лідерські й ораторські якості. Програма практики передбачає, зокрема, проведення студентами занять для бакалаврів з навчальних дисциплін на Факультеті історії, політології і міжнародних відносин та інших структурних підрозділів Університету, які ведуть їх наукові керівники.

    Студентка-магістрантка Оксана Дзудзило (Дичкевич) в рамках проходження цієї чотиритижневої виробничої педагогічної (асистентської) практики провела низку занять на Факультеті історії, політології і міжнародних відносин для студентів спеціальності 014 Середня освіта (Історія) ОР «Бакалавр» (денна форма навчання) (керівник практики – доц. Королько А.З.). Зокрема, практикантка провела п’ять семінарських занять з дисципліни «Організація позакласної гурткової роботи» для студентів СОІ–21 і СОІ–22 (денна форма навчання) на теми «Організація позакласної гурткової роботи з вивчення топоніміки рідного краю», «Музей закладу загальної середньої освіти і закладу позашкільної освіти в структурі позакласної гурткової роботи», «Пам’яткоохоронна діяльність – складова організації позакласної гурткової роботи в школі» та одне семінарське заняття з наукового семінару по кафедрі історії України і методики викладання історії «Академічна доброчесність у написанні кваліфікаційної роботи» для студентів збірної групи СОІ–41 і СОІ–42 (денна форма навчання) на тему «Запобігання плагіату та інших видів академічної нечесності у науково-дослідній роботі студентів». Також Оксана Дзудзило (Дичкевич) прочитала дві лекції і провела кілька семінарських занять на неісторичних спеціальностях Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника.

    У ході проведення семінарських занять з дисципліни «Організація позакласної гурткової роботи» студенти підготували цікаві візуалізовані презентаційні відповіді, присвячені таким семінарським питанням: топонімічні дослідження в Україні: ретроспектива та сучасний стан; зміст і особливості складових топоніміки в організації позакласної гурткової роботи зі школярами; топоніми в урочній та позакласній гуртковій роботі зі школярами; організація роботи шкільного топонімічного гуртка; методика опитування школярами місцевих жителів з вивчення топонімів рідного краю; освітньо-виховний потенціал шкільного музею закладу загальної середньої освіти у системі позакласної гурткової роботи; освітньо-пізнавальний і дослідний компоненти музею туристсько-краєзнавчого профілю закладу позашкільної освіти у роботі зі школярами; основні принципи і методика створення музею закладу освіти; використання музею закладу освіти в позакласній гуртковій роботі; методика підготовки і проведення екскурсії у музеї закладу освіти; нормативно-правова база з пам’яткоохоронної роботи зі школярами; організація пам’яткоохоронної діяльності у закладах загальної середньої освіти і закладах позашкільної освіти; діяльність керівника гуртка та учителя історії і суспільствознавчих предметів по залученню школярів до охорони пам’яток історії і культури; використання пам’яток історії, культури і архітектури в позаурочній та гуртковій роботі зі школярами.

    У ході проведення занять Оксана Дзудзило (Дичкевич) використовувала інтерактивні методи навчання в поєднанні з активними бесідами та обговоренням проблемних питань, що сприяє кращому засвоєнню навчального матеріалу для студентів. Зокрема, на цих парах магістрантка залучала студентів ІІ курсу спеціальності 014 Середня освіта (Історія) ОР «Бакалавр» до активної мозкової діяльності: прийом «Про кого йдеться», метод «Асоціації» та «Гронування», що розвивали в студентів навички виділяти основне та сприяло розвитку створення причинно-наслідкових зв’язків, а методи – «Мозковий штурм» і «Коло ідей» – задіювали в студентів їхнє критичне мислення. Також студентка-практикантка підготувала для студентів цікаві квести, електронні анкетні запитання (напр., «Природа Волині очима юних краєзнавців»), методичні рекомендації для виконання студентами індивідуальних робіт (напр., правила гуртка «Історичне краєзнавство» для закладів позашкільної освіти, творче есе «Яким чином можна осучаснити шкільний музей» і т. д.). Також Оксана Дзудзило (Дичкевич) представила кілька підготовлених оригінальних відеороликів з організації роботи гуртка «Історичне краєзнавство» Івано-Франківського обласного державного центру туризму і краєзнавства учнівської молоді у с. Спас Спаської територіальної громади Калуського району Івано-Франківської обл.

    Більша частина студентів СОІ–21 і СОІ–22 були зацікавлені в предметі, проявили достатньо хороші здібності та знання. Але були і такі здобувачі вищої освіти, які у ході своїх відповідей потребували індивідуального підходу. В такому разі Оксана Дзудзило (Дичкевич) підходила виважено і тактовно до оцінювання їхніх знань. Протягом онлайн-занять виникли деякі труднощі, оскільки не у всіх студентів була можливість якісного доступу до мережі Інтернет. Проте незважаючи на це студенти СОІ–21 і СОІ–22 активно взаємодіяли з Оксаною Дзудзило (Дичкевич) у проведенні занять.

    Необхідно підкреслити, що студентка-магістрантка Оксана Дзудзило (Дичкевич) фактично виступає ще й стейкхолдером, адже вже працює керівником гуртка «Історичне краєзнавство» Івано-Франківського обласного державного центру туризму і краєзнавства учнівської молоді у с. Спас Спаської територіальної громади Калуського району Івано-Франківської обл. І, власне, свій позитивний професійний досвід роботи зі школярами-гуртківцями переносила у навчальний процес зі студентською молоддю під час читання дисципліни «Організація позакласної гурткової роботи». Варто також відзначити, що практикантка є переможницею конкурсу Благодійного фонду «Повір у себе», який успішно реалізується у нашому Університеті з надання підтримки студентів із сільської місцевості. Оксана Дзудзило (Дичкевич) є авторкою кількох методичних розробок, адаптованих для використання вчителями і керівниками гуртків у викладанні на уроках з історії і суспільствознавчих предметів та в позакласній гуртковій роботі у закладах загальної середньої освіти і закладах позашкільної освіти у сільських місцевостях краю – «Школа майбутнього – вже сьогодні» та «Педагогіка сучасності» (зберігається в електронному репозитарії Наукової бібліотеки ДВНЗ «Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника»). На даний час магістрантка працює над написанням книжки про свого рідне село Спас та у майбутньому має на меті зняти відеофільм «Віддай голос вітру», в якому буде висвітлена яскраві маловідомі сторінки етнокультурного, політичного та економічного життя мешканців Бойківського краю.

    Оксана Дзудзило (Дичкевич) стверджує: «… сьогодні не вистачає живої історії, тобто діти не мають можливості відчути дух епохи, яку вони вивчають – це доторкнутися до пам’ятних речей, спілкуватися з очевидцями історичних подій, а також вивчати історію рідного краю… вчитель історії і суспільствознавчих предметів, керівник позакласної гурткової роботи повинен привертати увагу дітей до вивчення рідного села, містечка, міста, адже з любові до вивчення літопису Малої Батьківщини починається любов і до України…». Тому для реалізації компетентностей Нової української школи студентка запропонувала проєкт під назвою «Школа майбутнього – вже сьогодні» («Жива історія») (науковий керівник – доц. кафедри історії України і методики викладання історії Королько А. З.), цільовою авдиторією якого є школярі об’єднаних територіальних громад закладів загальної середньої освіти та закладів позашкільної освіти Івано-Франківської області. Складовими проєкту є: 1) проведення учнівських екскурсій та археологічних досліджень на території свого поселення; 2) спілкування з очевидцями історичних подій. Результатом цього є створення сайту архіву-музею школи та участь вихованців у різних рухах, акціях та конкурсах, де учні зможуть реалізувати себе як дослідники, викладаючи свої матеріли наукових пошуків та достовірні інтерв’ю, описуючи певні історичні об’єкти. Така діяльність залишатиме майбутнім поколінням базу для подальших наукових розвідок.

   Оригінальним виявилося викладення матеріалу практиканткою під час читання дисципліни «Академічна доброчесність у написанні кваліфікаційної роботи» в рамках наукового семінару по кафедрі історії України для студентів збірної групи СОІ–41 і СОІ–42 (денна форма навчання) на тему «Запобігання плагіату та інших видів академічної нечесності у науково-дослідній роботі студентів». Оксана Дзудзило (Дичкевич) звернула увагу на такі аспекти проблеми: визначення плагіату та інших видів академічної нечесності; принципи взаємодії між Університетом та студентами у царині виявлення академічної нечесності при написанні кваліфікаційних робіт; рекомендації з попередження плагіату та інших видів академічної нечесності у науково-педагогічній роботі; порядок розгляду факту плагіату та інших видів академічної нечесності при написанні кваліфікаційних робіт. Практикантка задала цікаві «домашні» завдання студентам – підготувати творчі есе з вивчення проблеми виявлення академічності нечесності у закладах загальної середньої освіти та запропонувала пройти курс підвищення кваліфікації за видом «онлайн-курс» «Академічна доброчесність» тривалістю 4 години (0,15 кредит ЄКТС) у рамках проекту EdEra. Цей курс пройшли студенти групи СОІ–41 і СОІ–42 Олександр Перегінець, Катерина Печенюк, Петро Родим’юк і Христина Шопа, отримавши таким чином навички з формування культури академічної доброчесності.

    Після завершення низки пар між керівником виробничої педагогічної (асистентської) практики А.З. Корольком і студенткою-магістранткою Оксаною Дзудзило (Дичкевич) відбулося підбиття підсумків, де були заслухані побажання та рекомендації стосовно ведення навчальних занять.

   Віримо, що оволодіння Оксаною Дзудзило (Дичкевич) первинним професійним досвідом викладання у закладі вищої освіти відбуватиметься з умінням оцінювати та аналізувати дії викладача, студентів на парах. Молода викладачка-практикантка вироблятиме творчий підхід до педагогічної і педагогічно-дослідницької діяльності; зуміє правильно оформляти письмові результати спостережень та вести звітну документацію.