Нещодавно, у середині грудня 2019 р., у Центрі інноваційних освітніх технологій «PNU EcoSystem» студенти академічної групи СОІ-41 спеціальності 014 Середня освіта (Історія) (денна форма навчання) освітнього рівня «Бакалавр» під керівництвом доцента кафедри історії України і методики викладання історії Тамари Галицької-Дідух в достатньо цікавій ігровій формі захистили свої кейси.
Кейс-метод – це техніка навчання, що використовує опис реальних економічних, соціальних і бізнес-ситуацій. Ті, що навчаються повинні досліджувати ситуацію, розібратися в суті проблем, запропонувати можливі рішення і вибрати найкраще з них. Кейси ґрунтуються на реальному фактичному матеріалі або ж наближені до реальної ситуації. Цього разу підготовлені студентами-істориками кейси були присвячені радянській тоталітарній історичній дійсності 1920–1930-х рр., повсякденному життю громадян радянської країни 1920–1980-х рр., боротьбі державного апарату країни з туніядцями, алкоголіками, хабарниками тощо.
Під час оригінальної форми заняття були використані структуровані кейси (highly structured case) – це короткий і точний показ ситуації з конкретними цифрами і даними. Для такого типу кейсів існує певна кількість правильних відповідей. Вони призначені для оцінки знань і / або вмінь використовувати одну формулу, методику у вивченні історичної події. Також студенти залучили і неструктуровані кейси (unstructured cases) – вони показали матеріал з великою кількістю історичних даних, які були призначені для оцінки стилю і швидкості мислення, вміння відокремити головне від другорядного. Це украй необхідно для посилення навичок роботи у майбутній професії студентів – на посаді вчителя історії і суспільствознавчих предметів. Цікаво, що в цій проблемній ситуації існують кілька правильних варіантів відповідей і зазвичай не виключається можливість знаходження нестандартного рішення. Разом з тим, студенти, майбутні вчителі історії і суспільствознавчих предметів, не гребували і використання кейсів першовідкривачів (ground breaking cases). Ці кейси були як короткі, так і довготривалі. Спостереження за рішенням такого типу кейса дає можливість побачити, чи здатна людина мислити нестандартно, скільки креативних ідей вона може видати за відведений час. Якщо проходить групове рішення, то чи може вона підхопити чужу думку, розвинути її і використовувати на практиці.
За формою подання студенти під час проведеного заняття підготували як паперові, так і візуалізовані кейси. За розміром були помічені: стислі кейси (3-5 сторінок) – призначені для розбору безпосередньо на занятті і мають на увазі загальну дискусію; міні-кейси (1-2 сторінки) – як і стислі кейси, призначені для розбору в класі і зазвичай використовуються як ілюстрації до теорії, що викладається на занятті. У багатьох випадках міні-кейс може бути сформульований коротко, у вигляді одного-двох абзаців, і забезпечений питаннями, на які потрібно дати відповідь в обговоренні.
Відзначимо також, що концепція створення Центру інноваційних освітніх технологій «PNU EcoSystem», у приміщенні якого відбулося це заняття, розроблена у рамках проекту програми ЄС Еразмус+ KA2 «Модернізація вищої педагогічної освіти з використання інноваційних інструментів викладання (MoPED)» (№586098-EPP-1-2017-1-UA-EPPKA2-CBHE-JP) відповідно до вимог Законів України «Про вищу освіту» (2014), «Про освіту» (2017), «Про загальну середню освіту» (2018); та з метою реалізації основних положень Концепції розвитку педагогічної освіти (2018), Концепції «Нова школа. Простір освітніх можливостей» (2016), Національної доктрини розвитку освіти України в ХХІ ст. (2002), Національної стратегії розвитку освіти в Україні на період до 2021 року (2013), Державного стандарту початкової освіти (2018) та ін. Офіційно Центр функціонує з 1 вересня 2019 року. Основна діяльність Центру спрямована на впровадження в освітній процес кращих європейських практик навчання, використання інформаційно-комунікаційних технологій у підготовки педагога згідно сучасних викликів реформування вітчизняної освіти.
Надіємося, що це заняття, проведене у Центрі, буде вкрай корисним для студентів-істориків, які наприкінці січня 2020 р. розпочнуть свою виробничу педагогічну практику у школах міста Івано-Франківська.