Пізнавальна лекція досвідченого педагога з організації позакласної гурткової роботи зі школярами

29 квітня 2021 р. у рамках читання дисципліни вільного вибору студента «Організація позакласної гурткової роботи в школі», яку для студентів ІV курсу спеціальності 014 Середня освіта (Історія) ОР «Бакалавр» (денна форма навчання) читає доцент кафедри історії України і методики викладання історії А.З. Королько, цікаву лекцію прочитав запрошений гість – вчитель географії та керівник гуртків Джурівського ліцею Снятинської міської територіальної громади Коломийського району Івано-Франківської області Роман Дмитрович Чобан.

Досвідчений педагог, який десятки років своєї діяльності присвятив організації гурткової роботи у своєму закладі загальної середньої освіти, у формі візуалізованої презентації показав напрями цієї украй важливої і корисної ділянки роботи зі школярами. Зауважимо, що Роман Дмитрович активно веде гурткову роботу з учнями з археологічного краєзнавства, географічного краєзнавства і геологічного краєзнавства, має серед своїх вихованців переможців і призерів різноманітних всеукраїнських та обласних учнівських науково-дослідницьких та пошуково-дослідницьких конкурсів, рухів, експедицій та акцій, які проводяться під егідою Малої академії наук України, Українського державного центру туризму і краєзнавства учнівської молоді, Івано-Франківського обласного державного центру туризму і краєзнавства учнівської молоді та інших закладів позашкільної освіти України.

У своєму виступі вчитель звернув увагу на такі аспекти: чинники, що сприяють і не сприяють реалізації краєзнавчого підходу у шкільному курсі з географії; шляхи реалізації ведення гурткової роботи в урочній та позакласній роботі; ведення навчальної практики зі школярами в рамках позакласної гурткової роботи, педагогічний досвід реалізації цієї праці через видання навчальних програм, методичних рекомендацій, посібників та підручників; співпраця у цій царині із закладами позашкільної освіти, зокрема з Івано-Франківським обласним державним центром туризму і краєзнавства учнівської молоді; розробка програм та навчальних планів гуртка і факультативу «Юний геолог» та «Юний географ-краєзнавець», їхні напрями роботи; за результатами роботи гуртка і факультативу розробка постійної експозиції географічного кабінету як засобу засвоєння краєзнавчих знань; формування тематичних екскурсійних маршрутів зі школярами («По стежці природи села Джурова») та їхні етапи: визначення конкретних особливостей об’єктів місцевості, вивчення та спостереження об’єктів, відбір інформації, екскурсії на місцевості, екскурсії-слайдфільми; класифікація (за місцем проведення, за обширністю огляду, за тематикою) та проведення на природі занять-краєвидів; робота з респондентами; особливості особистісно-орієнтованого навчання в рамках гурткової роботи; технологія навчання як дослідження; учнівські експедиції в рамках позакласної гурткової роботи: експедиція «Мій рідний край» з активним способом пересування; експедиція по долині р. Пістинька; характеристика класифікації поділу школярів-гуртків за творчими задатками («організатори», «науковці», «естети», «шерпи»); конкурсні роботи школярів: «Проблеми збереження автентичності мікротопонімії рідного села», «Нові палеонтологічні знахідки в долині річки Прут», «Найдревніші старожитності мого дому», фотоконкурс «Природа нашого краю», «Археологічні старожитності краю»; та ін. Також свої напрацювання з вивчення археології рідного краю показав вихованець Романа Дмитровича, вже нині студент, Максим Діголарь.

Наприкінці заняття відбулося обговорення досвіду педагогічної праці Романа Дмитровича Чобана. Студенти та аспірантка другого року навчання зі спеціальності 032 Історія та археологія Ганна Паска, яка у цьому семестрі проходить асистентську виробничу педагогічну практику (науковий керівник – доц. А.З. Королько), задавали цікаві запитання лектору. На усі запитання досвідчений вчитель та керівник гуртків дав кваліфіковані відповіді.

Це пізнавальне заняття досвідченого педагога Романа Дмитровича необхідне для здобувачів вищої освіти, майбутніх вчителів історії і суспільствознавчих предметів, оскільки його педагогічна майстерність, екстрапольована для якісного проведення позакласної гурткової роботи в школі, дозволить: підняти рівень знання, уміння і практичні навички наших студентів, отримати здобуті фахові знання про рідний край, про джерела цих знань, способи їх використання, форми організації краєзнавчої діяльності учнів, застосувати краєзнавчу інформацію в гуртковій шкільній і в позашкільній діяльності; засвоїти і поглибити теоретичні та практичні знання, уміння і навички студентів з організації історико-краєзнавчої, пошукової, музейної, пам’яткоохоронної роботи в школі; поглибити здатність якісного проведення занять з вивчення рідного краю в гуртковій шкільній і позашкільній освіті, використовуючи сучасні технології навчання; формувати загальні, спеціальні, професійні компетентності, достатні для ефективного розв’язування стандартних і нестандартних комплексних задач у професійній педагогічній діяльності в закладах загальної середньої освіти, закладах позашкільної освіти, закладах професійної передвищої освіти, закладах вищої освіти і закладах післядипломної освіти, що характеризується комплексністю та невизначеністю умов. Така підготовка не просто бажана, вона необхідна і витікає з нормативних вимог до організації освітньо-виховного процесу, безперервної історичної освіти в Україні.