Настановча нарада з організації проведення виробничої історико-краєзнавчої практики в закладах позашкільної освіти

    1 лютого 2024 р. відбулася настановча нарада з організації проведення виробничої історико-краєзнавчої практики в закладах позашкільної освіти для студентів ІІ курсу спеціальності 014 Середня освіта (Історія) ОР «Бакалавр» (денна і заочна форма навчання). Вона спрямована на конкретну професіоналізацію та збільшує можливості самореалізації потенціалу керівників гуртків та учителів, є містком для формування в майбутніх керівників гурткової роботи і учителів педагогічних вмінь і навичок, що сприяють розвиткові професійних якостей педагога, потреби в педагогічній самоосвіті.

    Нараду вів керівник практики, кандидат історичних наук, доцент кафедри історії України і методики викладання історії Андрій Зіновійович Королько, який виокремив основні напрямки роботи студента-практиканта – керівника гурткової роботи у закладі позашкільної освіти, його права та обов’язки. Викладач зауважив, що програма практики студентів розроблена відповідно до Закону України «Про вищу освіту», до «Положення про організацію та проведення практики у Прикарпатському національному університеті імені Василя Стефаника від 28 квітня 2023 р., «Стратегії розвитку Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника» на 2020–2025 рр.», навчального плану спеціальності й кваліфікаційній характеристиці, освітній програмі, інструкції з охорони праці та навколишнього середовища, Наскрізної програми практики спеціальності 014 Середня освіта (Історія) Факультету історії, політології і міжнародних відносин. Вона враховує знання, отримані студентами з курсів «Організація позакласної гурткової роботи», «Історичне краєзнавство, музеєзнавство», «Вступ до спеціальності», «Методика виховної роботи», а також знання здобуті під час навчальної практики в закладах освіти (ознайомлюючої). Також програма враховує практичні побажання стейкхолдерів (директорів закладів позашкільної освіти, зокрема Івано-Франківського обласного державного центру туризму і краєзнавства учнівської молоді, Центру освітніх інновацій Івано-Франківської міської ради, Івано-Франківського міського Центру патріотичного виховання учнівської молоді імені Степана Бандери Івано-Франківської міської ради, керівників-методистів гурткової роботи), висловлені під час методичних нарад на останньому етапі практики, на якому аналізуються і оцінюються результати виробничої історико-краєзнавчої практики у закладах позашкільної освіти студентів спеціальності 014 Середня освіта (Історія) ОР «Бакалавр».

    Базами виробничої історико-краєзнавчої практики є заклади позашкільної освіти та їх структурні підрозділи, які забезпечені висококваліфікованими кадрами (керівники гуртків вищої категорії, методисти) і відповідають вимогам програми практики ОР «Бакалавр» спеціальності 014 Середня освіта (Історія). Це Івано-Франківський міський Центр патріотичного виховання учнівської молоді імені Степана Бандери Івано-Франківської міської ради, Центр освітніх інновацій Івано-Франківської міської ради, Івано-Франківський обласний державний центр туризму і краєзнавства учнівської молоді, Центр туризму і краєзнавства учнівської молоді Івано-Франківської міської ради Івано-Франківської області, Івано-Франківське обласне відділення Малої академії наук України, Мала академія наук учнівської молоді Івано-Франківської міської ради. Викладач наголосив, що студент-практикант – керівник гурткової роботи – передусім має бути у взаємодії з колективом цих закладів позашкільної освіти, співпрацювати з батьками та дітьми. А.З. Королько підкреслив, що студенти мають широкі можливості для своєї педагогічної реалізації, на підмогу їм завжди прийдуть керівники гуртків цих закладів позашкільної освіти, викладачі-методисти кафедри історії України і методики викладання історії.

    Також викладач відзначив, що умовою успішного проходження виробничої історико-краєзнавчої практики у закладах позашкільної освіти є оволодіння студентом змістом основ позакласної гурткової і шкільної краєзнавчої роботи, фундаментальних історичних дисциплін, педагогікою, психологією, сучасними освітніми технологіями, методикою викладання позакласних і факультативних історико-краєзнавчих занять у ЗЗСО і ЗПО. Під час виробничої історико-краєзнавчої практики поглиблюються і закріплюються знання студентів спеціальності 014 Середня освіта (Історія) із фахових дисциплін, а також виробляються навички педагогічної праці, удосконалюються сформовані методичні уміння. Студенти вчаться спостерігати й аналізувати заняття гуртків, творчо використовувати досвід кращих керівників гурткової роботи у закладах позашкільної освіти.

    У свою чергу, викладач-методист цієї практики, доцент кафедри історії України і методики викладання історії Людмила Романівна Дрогомирецька наголосила, що означена історико-краєзнавча практика в закладах позашкільної освіти – це ще одна сходинка до пізнання студентами рідного краю, реалізації інтересів у вивченні навколишнього середовища та історико-культурного надбання України, формування краєзнавчих знань, умінь і навичок засобами студентської і позастудентської освіти, яку слід молодим людям через певний час, після закінчення закладу вищої освіти, екстраполювати в освітній простір як закладів загальної середньої освіти, так і закладів позашкільної освіти.

    На настановчій нараді з організації проведення виробничої історико-краєзнавчої практики в закладах позашкільної освіти виступив запрошений гість – керівник секції «Історія України» Івано-Франківського обласного відділення Малої академії наук України, вчитель історії Івано-Франківського фізико-технічного ліцею-інтернату Івано-Франківської обласної ради, кандидат історичних наук Андрій Анатолійович Яворський. Педагог наголосив, що організація позашкільної (позакласної) роботи є надзвичайно складною. В його сфері позашкільної педагогічної діяльності треба передусім дітей навчити азам написання академічного письма. Під час підготовки дослідницької роботи МАН України слід розуміти, що учнівська наукова праця є першою самостійною спробою наукового осмислення та аналізу обраної теми. Водночас, Мала академія наук України – це своєрідна класифікована скарбниця знань, де учні здобувають ази науково-дослідницьких знань, які в майбутньому пригодяться для написання наукових кваліфікаційних робіт у вищій школі під час навчання в університетах.

     Про досвід проходження виробничої історико-краєзнавчої практики в Івано-Франківському міському Центрі патріотичного виховання учнівської молоді імені Степана Бандери Івано-Франківської міської ради та Центрі освітніх інновацій Івано-Франківської міської ради минулого навчального року розповіли вже нині студенти ІІІ курсу спеціальності 014 Середня освіта (Історія) ОР «Бакалавр» (денна форма навчання) Богдан Дячук і Наталія Якубів. Вони відзначили, що у процесі вказаної практики зуміли оволодіти уміннями проводити гурткові заняття різних типів, пов’язані з вивченням рідного краю, використовувати ефективні методи і прийоми навчання як систему цілеспрямованих дій для організації пізнавальної і практичної діяльності учнів та вихованців гуртків. Проходження цієї практики посприяло формуванню умов для їхнього подальшого розвитку, закріплення і удосконалення педагогічних вмінь, сформованих у процесі попереднього теоретичного та практичного навчання у виші. Адже після завершення цієї практики Богдан Дячук і Наталія Якубів взяли участь у Шостому конкурсі стартапів «Наукового парку «Прикарпатський університет» та стали його призерами. Цей стартап студентів спеціальності 014 Середня освіта (Історія) «ICS (Interethnic cultural Stanislavov) Міжнаціональний культурний Станіславів» був присвячений розробці мобільного додатку для організації віртуального туризму з використанням VR (віртуальної) та AR (доповненої реальності), зацікавлення історією, вивчення та реставрації культурної спадщини (https://kiu.pnu.edu.ua/2023/05/13/vitaiemo-nashykh-studentiv-pryzeriv-studentskoho-startapu/). Додамо також, що Наталія Якубів завдяки набутим навичкам під час проходження цієї практики стала учасницею двох міжнародних студентських літніх шкіл на базі Університету Адама Міцкевича м. Познань Республіки Польща (https://kiu.pnu.edu.ua/2023/06/05/uchast-studentky-natalii-iakubiv-u-litnij-shkoli-universytetu-adama-mitskevycha-m-poznan/) та університету м. Нова Горіца Республіки Словенія (https://kiu.pnu.edu.ua/2023/07/22/vrazhennia-studentok-spetsialnosti-014-serednia-osvita-istoriia-or-bakalavr-pro-navchannia-v-litnij-shkoli-u-slovenii/).

    Практика триватиме два тижні, з 5 по 17 лютого 2024 р. Віримо, що оволодіння студентом (-кою) первинним професійним досвідом відбуватиметься з умінням оцінювати та аналізувати дії керівника і вихованців гуртка. Молодий практикант – керівник гурткової роботи, сподіваємося, зуміє поглибити теоретичні знання студентів з фахових дисциплін і на основі індивідуальних завдань вивчення передового педагогічного досвіду керівників гурткової роботи вироблятиме творчий підхід до педагогічної діяльності.