17 лютого 2024 р. на базі Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника відбувся в онлайн-форматі ІІ (обласний) етап Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів Малої академії наук України з секції «Історія України». Членами журі виступили, як і в минулі роки: кандидат історичних наук, доцент кафедри історії України і методики викладання історії Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника Андрій Зіновійович Королько, кандидат історичних наук, старший викладач цієї ж кафедри Богдан Валерійович Паска та кандидат історичних наук, доцент кафедри всесвітньої історії Олександр Володимирович Марущенко.
Проведення ІІ (обласного) етапу Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів Малої академії наук України в умовах лихоліть російсько-української війни проводилося дистанційно в три етапи. Структурно поділ балів оцінювання конкурсних робіт виглядав так: заочне оцінювання науково-дослідницьких робіт (максимальна кількість балів – 20); постерний захист (максимальна кількість балів – 45); наукова конференція (максимальна кількість балів – 35).
Під час постерного захисту (безпосередня комунікація конкурсанта із конкурсною комісією (журі) у формі запитань та відповідей) члени журі перевіряли знання учня в обраній для дослідження темі, тим самим перевіряючи його на самостійність виконання конкурсного дослідження. Згодом, після невеликої перерви, відбулася наукова конференція, в ході якої перевірялося вміння учасників презентувати свій проєкт з точки зору цінності, виділяти найвагоміше, спілкуватися з іншими учасниками в межах академічної взаємодії.
Участь у конкурсі взяло 13 осіб, що представляли різні райони Івано-Франківської області. Шість учасників представляли навчальні заклади м. Івано-Франківська, по одному – ЗЗСО м. Коломиї, м. Рогатина, м. Галича, м. Городенки, с. Крихівці, с. Старі Богородчани і с. Нижній Вербіж. У конкурсі взяло участь вісім одинадцятикласників, одна десятикласниця, три дев’ятикласники та одна представниця восьмого класу.
Необхідно виокремити різнопланову мозаїку дослідницьких тем з історії України, що охоплювали, зокрема, аспекти сучасної російсько-української війни (вивчення російської комунікативної агресії проти України (квітень 1919 – лютий 2022 рр.), міжнародної підтримки та допомоги Україні під час повномасштабного вторгнення Росії, діяльності інженерної роти у складі 102-ої окремої бригади територіальної оборони ЗСУ імені полковника Дмитра Вітовського, перспектив археологічних досліджень Великого Лугу після осушення Каховського водосховища), статусу Криму в складі України, дослідження відгомону голодомору в УСРР 1932–1933 рр. на українських етнічних землях у складі Польщі, Румунії і Чехословаччини, заселення українцями Сірого Клину (Сибіру та півночі Казахстану), питання діяльності представників української еміграції і діаспори в історичній ретроспективі та на сучасному етапі (вивчення української політичної еміграції в індо-тихоокеанському регіоні періоду холодної війни, формування української діаспори в Канаді, Українського дому у Данії), характеристики «обличчя» одного села Нижній Вербіж в контексті буремних сторінок історії України, питання в галузі історичної персоналістики (портрети відомого українського історика Михайла Грушевського, українського митця та архітектора Романа Грицая).
Під час захисту учнівських конкурсних робіт члени журі подали для школярів цінні рекомендації щодо правильного оформлення наукових праць, класифікації першоджерел і літератури, під час дискусії – вмілого формулювання запитань до своїх колег учнів-конкурсантів. Засідання тривало з невеликою перервою дев’ять годин і завершилося визначенням переможців, про яких можна знайти інформацію на сайті Івано-Франківського обласного відділення МАН України.
Усіх учасників закликали продовжувати розвивати свої таланти в Прикарпатському національному університеті імені Василя Стефаника як найбільшому центрі з дослідження історії України та історичного краєзнавства на Прикарпатті, зокрема на Факультеті історії, політології і міжнародних відносин.