13 березня 2024 р. у рамках проходження виробничої педагогічної практики в закладах загальної середньої освіти студенткою третього курсу спеціальності 014 Середня освіта (Історія) ОР «Бакалавр» (заочна форма навчання) Лілією Гадомською (керівник-методист – доцент кафедри історії України і методики викладання історії Королько Андрій Зіновійович) для учнів 5-А класу Чортківської гімназії №2 Чортківської міської ради проведено урок-екскурсію на тему «Пам’ятки історії рідного краю».
Навчальна мета уроку-екскурсії полягала у розширенні знань учнів про історичні пам’ятки та культурну спадщину рідного краю. Під час екскурсії учні ознайомилися з різноманітними пам’ятками історії, архітектури та культури м. Чорткова, намагалися зрозуміти їхнє значення та вплив на формування ідентичності та самосвідомості нації. Важливим також було набуття вмінь аналізу, спостереження та критичного мислення учнів через вивчення пам’яток минулого.
Розвивальна мета уроку-екскурсії включала в себе: розвиток культурної та історичної свідомості учнів шляхом ознайомлення з різноманітними пам’ятками культури та історії рідного краю; сприяння розвитку вмінь сприймати й аналізувати інформацію, висловлювати власні думки та враження стосовно відвідуваних пам’яток; збагачення словникового запасу учнів через вивчення термінів, пов’язаних з історією, архітектурою та культурою рідного краю; розвиток навичок співпраці та колективної взаємодії учнів під час спільного вивчення памяток історії та обміну враженнями; стимулювання інтересу до вивчення власної культурної спадщини та пошуків зв’язків між минулим і сучасністю.
Виховна мета уроку-екскурсії на тему «Пам’ятки історії рідного краю» передбачала: виховання поваги та гордості до власної історії, культури та традицій рідного краю; сприяння формуванню патріотичних почуттів та відчуття належності до своєї батьківщини; залучення учнів до активного дослідження та збереження історичних та культурних цінностей рідного краю; виховання в учнів бажання долучатися до розвитку та популяризації культурного та історичного надбання свого регіону; поширення уявлення про місце рідного краю у загальнодержавному контексті та його внесок у формування культурної спадщини нації.
Учні відвідали площу рідного міста та оглянули меморіальні банери героям, які загинули під час подій на Майдані, АТО/ООС та повномасштабної російсько-української війни. Це, у свою чергу, може сприяти досягненню різних цілей уроку: 1) формування патріотичних почуттів: відвідування меморіальних банерів і знайомство з історіями героїв, які віддали своє життя за свою країну, допоможе учням розуміти значення патріотизму та висловити повагу до власної країни та її захисників; 2) розвиток емпатії: учні можуть відчути співчуття до родин загиблих героїв та зрозуміти важливість пам’яті про них для суспільства; 3) виховання громадянської свідомості: огляд меморіальних банерів може стимулювати учнів до бажання долучитися до підтримки ветеранів, учасників АТО/ООС і повномасштабної російсько-української війни, та їхніх родин, а також активно долучатися до життя своєї країни; 4) сприяння формуванню моральних цінностей: учні можуть здобути нові знання про справжню жертовність та мужність, що сприятиме формуванню їхньої особистісної моральної позиції; 5) поширення культурного розмаїття: під час вивчення історії героїв та подій, пов’язаних із Майданом, АТО/ООС та повномасштабною російсько-українською війною, учні можуть збагатити свої знання про важливі події в історії своєї країни.
Учні ознайомилися з інформацією на меморіальній дошці Президенту ЗУНР (ЗО УНР) Євгену Петрушевичу, що встановлена біля будинку міської ради, і яка може допомогти досягти різних цілей уроку: 1) розширення історичних знань: учні отримають інформацію про події, які сталися у їхньому місті або регіоні в минулому, а також про ключових постатей української історії; 2) формування національної свідомості: ознайомлення з меморіальною дошкою про Президента ЗУНР (ЗО УНР) сприятиме розумінню важливості історичних подій та постатей для формування національної самосвідомості; 3) стимулювання інтересу до вивчення історії: учні можуть бути зацікавлені в подальшому дослідженні життя та діяльності Євгена Петрушевича та інших діячів ЗУНР (ЗО УНР); 4) виховання поваги до історичних та культурних пам’яток: відвідування меморіальних місць сприяє вихованню учнів у повазі до історії та культурного надбання свого міста та країни; 5) розвиток аналітичних навичок: учні можуть аналізувати інформацію на меморіальній дошці, робити висновки та розуміти її значення у контексті історії своєї країни.
Також школярі відвідали пам’ятник Тарасу Шевченку та меморіальний знак Алеї пам’яті героям України поруч зі школою, яке має важливе значення в контексті уроку, а саме: 1) виховання поваги до великих особистостей: відвідування пам’ятника Тарасу Шевченку допомагає учням розуміти велич та значення великого українського поета, а також навчає повазі до його творчості та ідеалі; 2) виховання патріотизму та пам’яті про героїв: поблизу школи учні можуть побачити меморіальний знак Алеї пам’яті героям України, що допомагає відзначити та вшанувати подвиги українців, які віддали своє життя за незалежність та свободу країни; 3) збагачення культурного досвіду: відвідання цих пам’ятників сприяє збагаченню культурного досвіду учнів, допомагає їм зрозуміти важливість української культурної спадщини та історії; 4) розвиток громадянської свідомості: ці меморіальні об’єкти можуть стати приводом для обговорення важливих питань громадянської позиції та відповідальності кожного громадянина перед своєю країною; 5) поширення патріотичного виховання: відвідування пам’ятників та меморіальних знаків може сприяти формуванню патріотичних почуттів та активного громадянського ставлення учнів до своєї країни.
Ознайомлення учнями з пам’ятним хрестом, встановленим в честь Хрещення Русі України, має велике значення в контексті уроку, адже позволяє здійснити: 1) розширення знань про історію України: поблизу цього хреста учні можуть дізнатися більше про ключові події історії України, зокрема про Хрещення Русі та його вплив на формування української державності та культури; 2) виховання національної самосвідомості: відвідання пам’ятного хреста стимулює в учнів розуміння важливості історичних подій для формування національної самосвідомості та ідентичності; 3) поширення духовно-моральних цінностей: хрест як символ християнства та духовної спадщини допомагає учням розуміти значення віри та моральних цінностей у формуванні культурного образу українського народу; 4) виховання поваги до історичних пам’яток: відвідання пам’ятного хреста сприяє вихованню у учнів поваги до історичних та культурних пам’яток своєї країни та їхнього збереження; 5) стимулювання самостійного вивчення історії: поблизу пам’ятного хреста учні можуть бути зацікавлені в подальшому самостійному дослідженні історичних подій, які пов’язані з Хрещенням Русі та його наслідками для України.