Методичний семінар з організації екскурсійної роботи у закладах позашкільної освіти і закладах загальної середньої освіти

8 грудня 2020 р. відбувся цікавий методичний семінар, в якому взяли участь студенти-історики другого курсу, викладачі кафедри історії України і методики викладання історії Ігор Райківський і Андрій Королько та працівники Івано-Франківського обласного державного центру туризму і краєзнавства учнівської молоді і Богородчанської філії Центру: заступник директора з навчально-педагогічної роботи Івано-Франківської ОДЦТКУМ Галина Маловічко, провідник фахівець Центру Дмитро Вороневич, завідувач Богородчанської філії Івано-Франківської ОДЦТКУМ Марія Паранюк, керівник гуртка «Історичне краєзнавство» при Грабовецькій гімназії (с. Грабовець Старобогородчанської ОТГ) Богородчанської філії ОДЦТКУМ Леся Фафлей. Тема методичного семінару – «Прийоми показу і розповіді в екскурсійній роботі у закладах позашкільної освіти і закладах загальної середньої освіти».

Студентки Світлана Павуляк, Віталія Гаврилюк, Іванна Красневич, Адріана Гаврилюк підготували цікаві презентаційні матеріали, присвячені таким питанням: методичні прийоми показу (прийоми попереднього огляду, прийом панорамного показу, прийом зорової реконструкції (відтворення), прийом зорового монтажу, прийом локалізації подій та ін.) і методичні прийоми розповіді (прийом екскурсійної довідки, прийом опису, прийом характеристики, прийом пояснення, прийом коментування, прийом цитування, прийом питань-відповідей, прийом діалогізації та ін.) у шкільній і позашкільній екскурсійній роботі; техніка ведення екскурсії у ЗПО і ЗЗСО; методика запам’ятовування текстів екскурсії.

У ході обговорення студентських презентаційних виступів завідувач кафедри історії України і методики викладання історії проф. Ігор Райківський наголосив на важливості ведення такої ділянки роботи керівниками гуртків закладів позашкільної освіти і закладів загальної середньої освіти. Вказав, що у ході такої екскурсійної роботи необхідно зі школярами вивчати археологічні старожитності, історико-архітектурні та історико-культурні пам’ятки рідного краю.

Заступник директора з навчально-педагогічної роботи Івано-Франківського ОДЦТКУМ Галина Маловічко визнала високий рівень підготовки студентів-істориків щодо характеристики використання прийомів показу і розповіді в екскурсійній роботі у закладах позашкільної освіти і закладах загальної середньої освіти. Також Галина Михайлівна запропонувала студентам підготувати цікаві 5–7-хвилинні відеоролики про локації (пам’ятки) та історію рідного населеного пункту.

Цікаві і змістовні поради надала завідувач Богородчанської філії Івано-Франківської ОДЦТКУМ Марія Паранюк. Зокрема, Марія Василівна порекомендувала ретельніше підійти до питання зіставлення пам’яток рідного населеного пункту з вивченням топонімічних і мікротопонімічних назв краю, укладанням мікротопонімічної карти місцевості. Марія Паранюк запропонувала в рамках гурткової роботи під час екскурсійної діяльності організовувати для учнів цікаві конкурси, вікторини, квести тощо. Так, Марія Василівна поділилася досвідом організації серед школярів-гуртківців Богородчанської філії ОДЦТКУМ челенджу «Ювілей центру» з нагоди 80-річчя з часу заснування Івано-Франківського обласного державного центру туризму і краєзнавства учнівської молоді.

Підбиваючи підсумки проведення методичного семінару, її організатор, викладач кафедри історії України і методики викладання історії доц. Андрій Королько визнав, що даний захід був вкрай необхідний, адже важливим є залучення учасників освітнього процесу закладів вищої освіти до гурткової роботи у закладах позашкільної освіти і закладах загальної середньої освіти. Важливою її складовою є організація і проведення шкільних і позашкільних екскурсій. Осібним також є привернення уваги студентської молоді до збереження та відродження історико-культурної спадщини українського народу, пам’яті малодосліджених і втрачених історико-культурних пам’яток рідного краю.