Пізнавальна лекція керівниці філії Івано-Франківського ОДЦТКУМ з організації позакласної гурткової роботи зі школярами

7 травня 2021 р. у рамках читання дисципліни вільного вибору студента «Організація позакласної гурткової роботи в школі», яку для студентів ІV курсу спеціальності 014 Середня освіта (Історія) ОР «Бакалавр» (денна форма навчання) веде доцент кафедри історії України і методики викладання історії А.З. Королько, цікаву лекцію прочитала запрошений гість – завідувач відділу Богородчанської філії Івано-Франківського обласного державного центру туризму і краєзнавства учнівської молоді Марія Василівна Паранюк.

Досвідчений педагог, яка десятки років своєї діяльності присвятила організації гурткової роботи зі школярами, спільно зі своїми вихованцями у формі візуалізованої презентації показала напрями цієї украй важливої і корисної ділянки роботи зі школярами. Зауважимо, що Марія Василівна активно веде гурткову роботу з учнями у царині історичного краєзнавства, має серед своїх вихованців переможців і призерів різноманітних всеукраїнських та обласних учнівських пошуково-дослідницьких конкурсів, рухів, експедицій та акцій, які проводяться під егідою Українського державного центру туризму і краєзнавства учнівської молоді, Івано-Франківського обласного державного центру туризму і краєзнавства учнівської молоді та інших закладів позашкільної освіти України.

У своєму виступі Марія Василівна Паранюк звернула увагу на такі аспекти: напрями гурткової роботи Богородчанської філії Івано-Франківського ОДЦТКУМ; шляхи реалізації ведення гурткової роботи в урочній та позакласній роботі; чинники, що сприяють і не сприяють реалізації цієї роботи у закладах загальної середньої освіти і закладах позашкільної освіти краю; ведення навчальної практики зі школярами в рамках позакласної гурткової роботи; формування тематичних екскурсійних маршрутів і вікторин зі школярами та їхні етапи; особливості особистісно-орієнтованого навчання в рамках гурткової роботи; технологія навчання як дослідження; учнівські експедиції в рамках позакласної гурткової роботи.

У другій частині заняття Марія Василівна підготувала цікаву онлайн історико-краєзнавчу вікторину з вивчення історії рідного краю. Студенти ІV курсу спеціальності 014 Середня освіта (Історія) ОР «Бакалавр» були розділені на дві команди, розв’язували підготовлені різної категорії складності запитання з історії рідного краю.

Наприкінці заняття відбулося обговорення досвіду педагогічної праці Марії Василівни Паранюк. Студенти та аспірантка другого року навчання зі спеціальності 032 Історія та археологія Ганна Паска, яка у цьому семестрі проходить асистентську виробничу педагогічну практику (науковий керівник – доц. А.З. Королько), задавали цікаві запитання лекторці. На усі запитання досвідчений керівник Богородчанської філії Івано-Франківського ОДЦТКУМ дала кваліфіковані відповіді.

Це пізнавальне заняття Марії Василівни Паранюк необхідне для здобувачів вищої освіти, майбутніх вчителів історії і суспільствознавчих предметів, оскільки її педагогічна майстерність, екстрапольована для якісного проведення позакласної гурткової роботи в школі, дозволить: підняти рівень знання, уміння і практичні навички наших студентів, отримати здобуті фахові знання про рідний край, про джерела цих знань, способи їх використання, форми організації краєзнавчої діяльності учнів, застосувати краєзнавчу інформацію в гуртковій шкільній і в позашкільній діяльності; засвоїти і поглибити теоретичні та практичні знання, уміння і навички студентів з організації історико-краєзнавчої, пошукової, музейної, пам’яткоохоронної роботи в школі; поглибити здатність якісного проведення занять з вивчення рідного краю в гуртковій шкільній і позашкільній освіті, використовуючи сучасні технології навчання; формувати загальні, спеціальні, професійні компетентності, достатні для ефективного розв’язування стандартних і нестандартних комплексних задач у професійній педагогічній діяльності в закладах загальної середньої освіти, закладах позашкільної освіти, закладах професійної передвищої освіти, закладах вищої освіти і закладах післядипломної освіти, що характеризується комплексністю та невизначеністю умов. Така підготовка не просто бажана, вона необхідна і витікає з нормативних вимог до організації освітньо-виховного процесу, безперервної історичної освіти в Україні.