Досвід педагогічної (асистентської) практики для студентів-магістрів денної форми навчання

    У студентів ІІ курсу спеціальності 014 Середня освіта (Історія) ОР «Магістр» (денна форма навчання) завершилася виробнича педагогічна (асистентська) практика в закладах вищої освіти (3–28 жовтня 2022 р.). Ця практика є обов’язковим компонентом підготовки здобувачів ОР «Магістр» і спрямована на набуття ними фахових компетентностей, формування практичних вмінь та навичок, що необхідні для майбутньої професійної викладацької діяльності в закладах вищої освіти. Проходження практики дає змогу сформувати розуміння завдань та функцій викладача вищої школи, апробувати вивчені педагогічні методики, а також розвинути лідерські й ораторські якості. Програма практики передбачає, зокрема, проведення студентами занять для бакалаврів з навчальних дисциплін на Факультеті історії, політології і міжнародних відносин, які ведуть їх наукові керівники.

    Студент-магістрант Андрій Бойда в рамках проходження виробничої педагогічної (асистентської) практики провів п’ять семінарських заняття з дисципліни «Організація позакласної гурткової роботи в школі» для студентів СОІ–21 і СОІ–22 спеціальності 014 Середня освіта (Історія) ОР «Бакалавр» (денна форма навчання) на теми «Організація позакласної гурткової роботи з вивчення топоніміки рідного краю», «Музей закладу загальної середньої освіти і закладу позашкільної освіти в структурі позакласної гурткової роботи», «Пам’яткоохоронна діяльність – складова організації позакласної гурткової роботи в школі» (керівник практики – доц. Королько А.З.). У ході проведення семінарських занять студенти підготували цікаві візуалізовані презентаційні відповіді, присвячені таким семінарським питанням: топонімічні дослідження в Україні: ретроспектива та сучасний стан; зміст і особливості складових топоніміки в організації позакласної гурткової роботи зі школярами; топоніми в урочній та позакласній гуртковій роботі зі школярами; організація роботи шкільного топонімічного гуртка; методика опитування школярами місцевих жителів з вивчення топонімів рідного краю; освітньо-виховний потенціал шкільного музею закладу загальної середньої освіти у системі позакласної гурткової роботи; освітньо-пізнавальний і дослідний компоненти музею туристсько-краєзнавчого профілю закладу позашкільної освіти у роботі зі школярами; основні принципи і методика створення музею закладу освіти; використання музею закладу освіти в позакласній гуртковій роботі; методика підготовки і проведення екскурсії у музеї закладу освіти; нормативно-правова база з пам’яткоохоронної роботи зі школярами; організація пам’яткоохоронної діяльності у закладах загальної середньої освіти і закладах позашкільної освіти; діяльність керівника гуртка та учителя історії і суспільствознавчих предметів по залученню школярів до охорони пам’яток історії і культури; використання пам’яток історії, культури і архітектури в позаурочній та гуртковій роботі зі школярами.

    Також під час практики Андрій Бойда провів два семінарські заняття з дисципліни за вільним вибором студента «Основи шкільного краєзнавства» для студентів СОІ–31 цієї ж спеціальності ОР «Бакалавр» (денна форма навчання) на теми «Методика підготовки учнівських письмових робіт з історичного краєзнавства» і «Топоніміка в школі. Основні джерела й особливості вивчення в школі назв географічних об’єктів». В арсеналі підготовки до семінарських питань у студентів були підготовлені змістовні візуалізовані презентації, в яких розглядалися такі питання: види учнівських письмових робіт з історичного краєзнавства; учнівська конкурсна науково-дослідна робота: написання і захист; Івано-Франківське обласне відділення Малої академії наук України: етапи становлення і розвитку; методика написання учнівських конкурсних науково-дослідних робіт МАН України; топоніміка як наука про назви географічних об’єктів; топоніміка-топоніми-топонімія – мікротопоніми: спільне і відмінне; основні джерела вивчення топонімів і мікротопонімів; використання топонімів на уроках і в позашкільній роботі; організація роботи шкільного топонімічного гуртка. З цієї ж дисципліни практикант прочитав одну лекцію «Програма варіативного курсу «Історія Прикарпаття». 9 (11) клас», в якій розкрив структуру, зміст, психолого-педагогічні особливості цієї програми, подав загальну характеристику змісту навчального матеріалу курсу та окреслив вимоги до загальноосвітньої підготовки учнів.

    У ході проведення занять Андрій Бойда використовував інтерактивні методи навчання в поєднанні з активними бесідами та обговоренням проблемних питань, що сприяє кращому засвоєнню навчального матеріалу для студентів. Зокрема, на цих парах магістрант залучав студентів ІІ і ІІІ курсів ОР «Бакалавр» до активної мозкової діяльності: прийом «Про кого йдеться», метод «Асоціації» та «Гронування», що розвивали в студентів навички виділяти основне та сприяло розвитку створення причинно-наслідкових зв’язків, а методи – «Мозковий штурм» і «Коло ідей» – задіювали в студентів їхнє критичне мислення.

    Більша частина студентів СОІ–21, СОІ–22 і СОІ–31 були зацікавлені в предметі, проявили достатньо хороші здібності та знання. Але були і такі здобувачі вищої освіти, які у ході своїх відповідей потребували індивідуального підходу. В такому разі Андрій Бойда підходив виважено і тактовно до оцінювання їхніх знань.

    Після завершення кожної із пар між керівником виробничої педагогічної (асистентської) практики А.З. Корольком і студентом-магістрантом Андрієм Бойдою відбулися підбиття підсумків проведених семінарів, де були заслухані побажання та рекомендації стосовно ведення навчальних занять.

    Віримо, що оволодіння Андрієм Бойдою первинним професійним досвідом відбуватиметься з умінням оцінювати та аналізувати дії викладача, студентів на парах. Молодий викладач-практикант вироблятиме творчий підхід до педагогічної і педагогічно-дослідницької діяльності; зуміє правильно оформляти письмові результати спостережень та вести звітну документацію.